Dopravní policie podle slov svého šéfa Martina Červíčka nasadila na kontrolu závodníků veškerou dostupnou techniku včetně vrtulníku, zabránit celé akci ale nedokázala. "Závodu se tentokrát účastnilo zhruba deset až dvanáct posádek, které se spontánně dohodli si trasu projet znovu,“ řekl k tomu Právu Červíček.

Na základě pokynů z policejního prezidia se podle něj nejvíce policistů i techniky mobilizovalo na jižní Moravě. Z vyjádření šéfa tamních dopraváků Leoše Tržila ovšem vyplývá, že police rozdala účastníkům pouze čtyři pokuty.

"Ve čtyřech případech zaplatili řidiči za rychlou jízdu pokuty ve výši až 2500 korun. Rekordmanovi jsme naměřili 184 kilometrů v hodině, jeden z nich přilákal pozornost policejní hlídky také jízdou v protisměru, když bez okolků najížděl k benzínovému čerpadlu tudy, kudy se od něj z dálnice vyjíždí,“ uvedl Tržil.

Jeli možná až 250 km/h

Podle něj se policisté o exhibici několika zahraničních pirátů silnic dozvěděli včas a během dne hlídkovali na čtyřech stanovištích. K zastavování vozidel využívali na dálnici i místa s dopravním omezením, ve kterých je snížena rychlost.

Zprávy o závodě hlásili během dne sami řidiči např. ve vysílání dopravních informací Zelené vlny. Jeden z přímých svědků hlásil z dálnice D1, že závodníci jezdí rychlostí až 250 kilometrů v hodině.

Podle Červíčka závodníci sice v odpoledních hodinách opustili republiku, policisté však ještě včera čekali na jejich návrat.

Huml: za opakované excesy můžou zakázat řízení

Dopravní policisté byli už při minulém závodu kritizováni veřejností, že k porušování dopravních předpisů přistupovali benevolentně.

Červíček v úterý poprvé naznačil, byť s výhradami, že policie zřejmě skutečně všechny možnosti nevyčerpala. "Dělali jsme si analýzu opatření z minulého týdne a samozřejmě jsou tam možnosti, kdy by se dalo postupovat lépe,“ připustil šéf dopravky.

Zmínil opatření, na které předtím upozornil dopravní expert Stanislav Huml. Totiž že za opakované zásadní překročení rychlosti je možné zakázat další řízení.

"Policie znala dopředu trasu závodu a mohla se tak na to připravit. Kdyby jednomu účastníkovi naměřila hned za Prahou 170 kilometrů a před Brnem pak třeba 200, mohl být hned na místě příslušný úředník, který by rovnou vydal okamžitý zákaz činnost,“ vysvětlil Huml.

Zabavit auto nemůžou

Zároveň dodal, že pokud by takový zákaz řidič nerespektoval a jel dál, mohla už by mu policie auto na místě zabavit, protože by šlo o trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí.

"Zabavovat auto za samotnou rychlou jízdu jako např. ve Francii bohužel nemůžeme,“ poznamenal Červíček.

Policejní prezident Oldřich Martinů v této souvislosti Právu řekl, že v rámci českého nadcházejícího předsednictví Evropské unii bude usilovat o to, aby se zlepšila také spolupráce mezi jednotlivými dopravními policiemi v rámci EU.

"Chceme, aby např. německý řidič mohl být na základě našich informací potrestán německými úřady podle německých pravidel za přestupky, které spáchá na území ČR,“ vysvětlil Martinů s tím, že právě toto opatření by znamenalo v boji proti silničním pirátům velký posun vpřed.