Jsou chytřejší kočky, nebo psi? Vědci mají jasno

Novinky, tcs

Věčné spory o to, který ze dvou nejoblíbenějších lidských mazlíčků je chytřejší, zřejmě vyřešil tým vědců ze šesti světových univerzit. Podle jejich studie obsahuje psí mozek dvakrát více neuronů než ten kočičí, a tudíž je podstatně lepší v získávání a zpracovávání informací.

Co se týče množství neuronů, dopadli psi podstatně lépe. Ilustrační foto

Až donedávna vědci využívali ke srovnání inteligence různých živočišných druhů pouze jedno měřítko – velikost mozku a jeho poměr ke zbytku těla. Profesorka psychologie a biologie z nashvillské Vanderbiltovy univerzity Suzana Herculano-Houzelová ale přišla v roce 2005 s jinou metodou.

„Mé laboratoři se podařilo vyvinout velice jednoduchou, rychlou a levnou metodu, jak spočítat mozkové buňky v mozku nebo jeho částech,“ sdělila Herculano-Houzelová stanici CNN.

Studie, vypracovaná mimo jiné s kolegy z Brazílie, Dánska a Jihoafrické republiky, se zaměřovala na obsah neuronů v mozcích masožravců. Vyšla v odborném časopise Frontiers in Neuroanatomy (Hranice v neuroanatomii) a dokázala, že na velikosti mozku vlastně tolik nezáleží. Mozek medvěda je desetkrát větší než mozek kočičí, obsahuje však stejně neuronů.

Psi jsou na tom lépe, kam se ale hrabou na mývaly

Mimoděk však studie odpověděla i na otázku, o které se přou dva nesmiřitelné tábory chovatelů domácích mazlíčků. Jsou chytřejší psi, nebo kočky? Vědci zjistili, že mozková kůra koček obsahuje na 250 miliónů neuronů. Srovnatelně velký pes disponuje v mozkové kůře 429 milióny neurony, zlatý retrívr má neuronů dokonce 627 miliónů. Jen pro srovnání, v lidském mozku se nachází přibližně 16 miliard neuronů.

„To jasně říká, že psi mají mnohem více kognitivních schopností než kočky,“ říká Herculano-Houzelová a přiznává, že ona sama si potrpí spíše na psy.

Pokud byste však hledali někoho opravdu inteligentního, pořiďte si medvídka mývala. „Mají malý mozek, ale tolik neuronů, kolik byste čekali spíše u některých primátů. A to je opravdu hodně,“ říká Herculano-Houzelová.