Hlavní obsah

Československé trojúhelníkové známky se vydražily za půl miliónu

Cena bloku československých pětihaléřových trojúhelníkových známek na spěšné dopisy z roku 1919 se v neděli na aukci v Praze vyšplhala ze 170 000 na 520 000 korun. Po sobotním prodeji nejdražší známky na českých aukcích, britské Penny Black za 1,9 miliónu korun, tak kupci potvrdili zájem i o českou filatelii. Ke konečné ceně zaplatí kupující ještě 18 procentní aukční přirážku.

Foto: Profimedia.cz

Cena se vyšplhala ze 170 000 na 520 000 korun.

Článek

Celkový výnos dvoudenní dražby odhadl organizátor Richard Burda z Burda Auctions ještě před jejím skončením na zhruba 12 miliónů korun. Blok zelených trojúhelníkových známek se čtyřmi přetištěnými a jedním nepřetištěným kupónem byl na tuzemském aukčním trhu nabízen teprve potřetí. V neděli dražený blok patří k nejlépe zachovalým kusům vůbec.

„Pochází z pozůstalosti známého sběratele, který jej zakoupil ve 30. letech minulého století od významného pražského obchodníka a mnoho desítek let byl skryt před zraky veřejnosti,” uvedla společnost Burda Auctions.

Kromě známek se ve Skleněném paláci v Dejvicích dražily také bankovky, mince, řády, vyznamenání, autografy a ostatních sběratelské cennosti. Ve dvoudenní aukci se celkem draží přes 3200 položek s celkovou vyvolávací cenou přes 11 miliónů korun. Ačkoliv mezi nejdražší položky patří zahraniční známky, podle Burdy byl velký zájem například i o původní rukopisy a historické dokumenty.

Čapkova smlouva za 38 000

Například faksimilie Deklarace nezávislosti, v níž USA vyhlásily 4. července 1776 nezávislost na Velké Británii, pocházející z období kolem roku 1850 šla do dražby s vyvolávací cenou 600 korun, nakonec se ale prodala za 54 000 Kč. Za smlouvu na vydání dramatu Matka ve francouzštině se dvěma podpisy spisovatele Karla Čapka zaplatil kupec 38 000, vyvolávací cena byla přitom 10 000 korun.

„Trhu se obecně daří,” řekl Burda. Krize prý zasáhla hlavně střední třídu, takže někteří sběratelé museli výdaje na svého koníčka omezit. Naopak pro velké investory začaly být známky dobrou příležitostí, jak uložit peníze. Investoři ale kupují spíš zahraniční produkci, ceny nejdražších českých známek se totiž pohybují jen kolem miliónu až miliónu a půl.

Reklama

Výběr článků

Načítám