Hlavní obsah

Koupili zchátralý domek a našli v něm obrazy za 600 miliónů

Novinky, Vojtěch Pospíšil

Koupě domku na Long Islandu za v přepočtu šest miliónů korun se zdála dvěma americkým investorům jako skvělá příležitost. Zrekonstruovat a prodat se ziskem, to byl jejich plán. Situace se změnila, když našli v garáži tisíce obrazů od Arthura Pinajiana, který v domě žil a tvořil. Jeho dílo má totiž hodnotu téměř 600 miliónů korun, uvedl deník The Telegraph.

BEZ KOMENTÁŘE: Některé z obrazů Arthura Pinajiana

 
Článek

Thomas Schultz a Larry Joseph koupili zchátralý domek v Bellportu v roce 2007 od malířových příbuzných. Chtěli ho opravit a prodat se ziskem přibližně dvou miliónů korun. Po objevu asi 70 tisíc obrazů, kreseb, náčrtů a ilustrací svůj záměr přehodnotili.

Všechna umělecká díla byla od Arthura Pinajiana, který zemřel v roce 1999 ve věku 85 let. Před svou smrtí si přál, ať jeho rodina veškerou jeho práci vyhodí, ale zůstal nevyslyšen. Stejná situace nastala, když domek změnil majitele. Ti za jeho dílo zaplatili dalších 50 tisíc korun navíc. V tu dobu za tím ovšem nebyla vidina zisku, ale spíše soucit.

„Nechtěl jsem být zodpovědný za to, že vyhodím do popelnice jeho celoživotní dílo. Zasloužilo si to něco lepšího,“ řekl televizi CBS Thomas Schultz.

Prodali obrazy za milióny

Začal proto se svým společníkem malířovo dílo třídit a organizovat. Vzhledem k velkému množství obrazů jim to zabralo několik let. Mezitím části sbírky, která obsahovala expresionistické kresby, krajinomalby nebo komiksové ilustrace, ukazovali různým znalcům umění, kteří dílo původem arménského umělce oceňovali. Jeho reputace tak postupně rostla.

Vše vyvrcholilo minulý týden, kdy bylo v New Yorku vystaveno 50 jeho obrazů. Jednalo se o prodejní výstavu, přičemž nejdražší z obrazů byl nabízen za 1,7 miliónu korun. Podle The Wall Street Journal byly už před výstavou prodány některé jeho obrazy za celkem 10 miliónů korun. Schultzovi s Josephem se tak investice do domku už teď vyplatila. Rozprodání celé sbírky je však dlouhodobou záležitostí.

Tvořil v izolaci

Došlo tím také k posmrtnému ocenění Pinajianova díla, který byl úspěšný od třicátých do padesátých let minulého století jako ilustrátor komiksů. Poté však upadl do zapomnění a tvořil v izolaci.

„Pinajian maloval každý den, ale nikdo jeho tvorbu neviděl. Neobdržel tak žádné recenze a nevystavoval v galeriích,“ řekl historik umění Peter Hastings Falk, který je kurátorem malířovy výstavy a postaral se o ocenění jeho díla.

Malíř finančně strádal a spoléhal se na podporu své sestry. Společně žili více než třicet let. „Věřili, že se stane slavným a jednoho dne se jim to všechno vrátí. Myslel si, že z něj bude další Picasso. Jenže k tomu nikdy nedošlo. Byl frustrovaný, stáhl se do sebe a jen maloval,“ uvedl Pinajianův bratranec John Aramian.

„Byl zanícený a jednoznačně oddaný. Jeho dílo reflektuje duši chybujícího, ale úžasně nadaného génia. Hlavně díky svým abstrakcím může být zařazován mezi nejlepší umělce své doby,“ prohlásil o Pinajianovi americký historik umění William Innes Homer.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám