Hlavní obsah

Cizí jazyky pomáhají najít práci

Právo, Novinky, kil, fš

Jen mizivé procento pracovních nabídek neobsahuje požadavek na znalost nějakého cizího jazyka, alespoň na konverzační úrovni. Jak je to ale s připraveností uchazečů?

Foto: Jan Handrejch, Právo

Většina inzerátů požaduje znalost cizího jazyka.

Článek

Výsledky nedávné ankety na stránkách pracovního serveru Profesia ukázaly, že více než třetina lidí (37 procent) komunikuje v práci denně v jiném než rodném jazyce. Další téměř třetina naopak cizí jazyk v práci nepotřebuje vůbec.

Velmi často, a to vícekrát týdně, potřebuje cizí jazyk v pracovní komunikaci devět procent respondentů, zřídka (několikrát měsíčně) pak dalších osm procent. Zcela výjimečně využije znalost cizího jazyka 16 procent respondentů a žádné jazykové znalosti nepotřebuje 30 procent lidí. Jazykovou vybavenost tedy potřebuje ke své práci 70 procent respondentů.

Většina nabídek práce jazyk požaduje

„Požadavek na znalost cizího jazyka obsahují tři čtvrtiny inzerátů. A nejde jen o zahraniční zaměstnavatele – i malé lokální firmy se prosazují na zahraničních trzích a potřebují lidi, kteří umějí jejich zboží prodat, ale také komunikovat se zahraničními partnery. Lidé s aktivní znalostí více jazyků proto nacházejí uplatnění snadno a zaměstnavatelé jsou většinou ochotní za jejich kvalifikaci dobře zaplatit,“ vysvětluje ředitelka Profesie Zuzana Lincová.

„Souhlasím, že i lokální firmy požadují znalost jazyka. I pokud firma denně nekomunikuje se zahraničím, tak firmy jazyk vyžadují pro případ, že by v budoucnu taková situace nastala. Zároveň zaměstnancům nabízejí vzdělávání v oblasti jazyků,“ doplnila pro Novinky Markéta Horáková z jazykové školy EDU4U v Mladé Boleslavi.

Nejžádanějším jazykem je angličtina, jež je uvedena v téměř 70 procentech inzerátů s požadavky na jazykové znalosti. Následuje němčina (25 procent), která je v posledních letech stále žádanější. Z dalších jazyků je to pak francouzština (1,6 procenta), s podílem pod jedno procento také ruština, nizozemština, italština a další jazyky.

Problémem je telefonování

Co patří u zaměstnanců k nejčastějším nedostatkům? „Zejména mluvená komunikace, hlavně telefonické rozhovory dělají problémy. Zaměstnanci raději žádají po obchodních partnerech, aby jim poslali e-mail, aby nedošlo k nedorozumění,“ uvádí Horáková.

Zajímavé podle ní je, že firmy obvykle lidem platí jazyk jen do úrovně B1 (první stupeň střední pokročilosti). Pokud má někdo vyšší úroveň, ve většině firem automaticky ztrácí právo na jazykový kurz.

Pokročilou znalostí nějakého cizího jazyka se nicméně podle nedávného průzkumu personální agentury Grafton Recruiment může pochlubit jen čtvrtina uchazečů o práci. [celá zpráva]

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám