„Stále platí, že do rozvoje zaměstnanců investují spíše velké společnosti, střední a malé firmy častěji hledají ‚hotové‘ zaměstnance se zkušenostmi. Nicméně pozorujeme určitý posun – některé dynamické malé firmy naopak založily svůj úspěch na vysoké kvalifikaci a nadstandardním vzdělávání zaměstnanců, zejména v rychle se rozvíjejících technických oborech,“ připomíná Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz.

Schopnost komunikovat se zákazníky

Firmy raději investují do školení „tvrdých“ dovedností, především specializovaných kurzů zaměřených na konkrétní odborné znalosti, bez nichž zaměstnanci nemohou svoji práci vykonávat. Školení „měkkých“ dovedností, které byly považovány spíše za nadstavbové, však začíná v současnosti stoupat na významu. Firmy si totiž uvědomují, že interpersonální dovednosti často rozhodují o jejich úspěchu na trhu a schopnost komunikovat se zákazníky nebo motivovat kolektiv hraje v konkurenčním prostředí rozhodující roli.

Trvalý zájem o jazykové kurzy

Z pohledu návštěvníků pracovního portálu Profesia.cz je největší zájem o školení tvrdých dovedností, tedy odborná školení související s profesí, která preferovalo 42 % respondentů. Tradičně velký zájem projevili návštěvníci o jazykové kurzy – ty by chtělo absolvovat 21 % respondentů. Manažerské kurzy jsou zajímavé pro 15 % dotázaných a 12 % respondentů uvedlo jako ze svého pohledu nejpřínosnější školení měkkých dovedností.