Hlavní obsah

Poradna: Důchodce jako nadbytečný zaměstnanec

Dosažení důchodového věku automaticky neznamená skončení pracovního poměru. Jestliže se zaměstnavatel rozhodne dát výpověď zaměstnanci v důchodovém věku, musí naplnit některý z výpovědních důvodů stanovených zákoníkem práce. Navíc přitom nesmí postupovat diskriminačně. Jaká jsou tedy přesně pravidla pro propouštění zaměstnanců-důchodců?

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek
Mám dotaz ohledně pobírání starobního důchodu a možnosti dalšího zaměstnávání: Pracuji jako učitelka a v zaměstnání bych ráda zůstala i potom, co začnu pobírat starobní důchod (to by mělo být 24. 4. 2013). Bylo mi ale řečeno, že k 30. 6. 2013 dostanu výpověď pro nadbytečnost, která je z mého pohledu smyšlená. Lze se proti takové výpovědi nějak bránit?

Důchodový věk v pracovněprávních vztazích

Samotné dosažení důchodového věku není důvodem, pro který by s vámi zaměstnavatel mohl rozvázat pracovní poměr. Zákoník práce nedělá žádné rozdíly mezi zaměstnancem, který již dosáhl důchodového věku, a ostatními zaměstnanci. I pracovní poměr s důchodcem tedy může být ze strany zaměstnavatele ukončen výpovědí pouze z důvodů vyjmenovaných v zákoně.

Nadbytečnost

Zaměstnavatel může rozvázat pracovní poměr se zaměstnancem z důvodu nadbytečnosti poté, co přijme rozhodnutí o organizačních změnách. Rozhodnutí nemusí být písemné, ale zaměstnavatel s ním zaměstnance musí seznámit nejpozději ve výpovědi.

Organizační změny mohou znamenat, že zaměstnavatel práce konané zaměstnancem nepotřebuje buď vůbec, nebo v původním rozsahu. Můžete být tedy nadbytečná, i když pro vás zaměstnavatel práci fakticky má, ale její výkon pro něj již není potřebný a/nebo efektivní, protože ji může přerozdělit mezi stávající zaměstnance. Nadbytečností naopak nebude, pokud by zaměstnavatel místo vás přijal na stejnou práci jiného zaměstnance, nebo pokud by snížení počtu zaměstnanců zamýšleného organizační změnou bylo dosaženo i bez vašeho propuštění (např. protože skončí pracovní poměr jiného zaměstnance na dobu určitou).

Jestliže na stejné pozici jako vy pracují i další kolegové, je výběr zaměstnance, který bude pro nadbytečnost propuštěn, výhradně na zaměstnavateli. Není však možné, aby vás zaměstnavatel vybral se zdůvodněním, že jste v důchodovém věku. Jednalo by se totiž o diskriminaci z důvodu věku a vy byste se mohla u soudu domáhat nápravy a přiměřeného zadostiučinění.

Neplatná výpověď

Jestliže dostanete výpověď pro organizační změny, které jsou skutečně smyšlené, je třeba po obdržení výpovědi zaměstnavateli písemně oznámit, že trváte na dalším zaměstnávání. Dále pak podejte u soudu žalobu na neplatnost výpovědi, a to nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měla skončit vaše výpovědní doba.

Když u soudu uspějete, budete mít nárok na náhradu mzdy za dobu sporu. Pokud si však mezitím najdete jiné zaměstnání nebo se bez důvodu nezapojíte do práce, ačkoli máte možnost, soud by k tomu mohl přihlédnout a náhradu mzdy za dobu přesahující 6 měsíců přiměřeně snížit (nelze vyloučit ani její snížení z důvodu pobírání důchodu). Váš pracovní poměr bude navíc pokračovat dále a zaměstnavatel vám bude muset přidělovat práci podle vaší pracovní smlouvy. Výpověď vám bude moci dát opět jen z důvodů uvedených v zákoníku práce.

Shrnutí

Jste-li přesvědčena, že váš zaměstnavatel postupoval nezákonně, můžete se bránit soudní cestou. Jestliže vás z více zaměstnanců na stejné pozici vybral jako nadbytečnou pouze z důvodu vašeho důchodového věku, i když třeba svoji práci vykonáváte lépe než ostatní, bude na místě žalovat na diskriminaci. Pokud byla organizační změna jen předstíraná, aby se vás zaměstnavatel zbavil, žalujte na neplatnost výpovědi. Zde ale pozor na dvouměsíční lhůtu pro podání žaloby.

Odpovídala  Barbora Kudrhalt Suchá z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám