Stejnou zkušenost má většina absolventů a studentů závěrečných ročníků VŠ, kteří jsou čerstvými účastníky konkurenčního boje o volná pracovní místa.

Konkurence omezuje příležitosti

Navzdory ujištění, že bezmála dvě třetiny tuzemských firem podle svých slov běžně přijímají i absolventy bez praxe, silná konkurence na pracovním trhu výrazně snižuje počet příležitostí, které lidé bez pracovních zkušeností mají. Březnový průzkum Jobs.cz, do něhož se zapojilo 873 lidí a 131 firem, přinesl dvě zjištění:

Pozitivní je, že se postupně zvyšuje počet firem, které jsou ochotny zaměstnat mladé lidi i bez předchozích pracovních zkušeností – jejich podíl podle aktuálního šetření dosahuje 61 %.

Druhým zjištěním je fakt, že jen necelá třetina (32 %) zúčastněných respondentů dokázala práci bez předchozí praxe v oboru získat. Dalších 15 % lidí to považuje za obtížné a více než dvě pětiny (41 %) dokonce za v podstatě nemožné.

Firmy preferují praxi

„Zdaleka nejvíce jsou tímto stavem ohroženi čerství absolventi a studenti závěrečných ročníků, kteří se snaží získat své první pracovní zkušenosti. Náš loňský průzkum ukázal, že plné tři čtvrtiny firem, které mladým lidem příležitosti dávají, jednoznačně preferují uchazeče s prokazatelnou, nejlépe oborovou praxí.

Pro většinu studentů je však její získání velmi obtížné. Jen zhruba čtvrtina z nich má ve svém oboru dostatek příležitostí,“ uvedl Tomáš Dombrovský, tiskový mluvčí společnosti LMC, která portály Jobs.cz a Prace.cz provozuje.

Snad pomůže veletrh

Ke zlepšení situace mladých lidí na pracovním trhu může přispět právě zahájený tradiční on-line pracovní veletrh Měsíc studentů a absolventů na webových stránkách Mesicabsolventu.jobs.cz. V rámci této akce budou zájemci moci probrat možnosti svého uplatnění s personalisty 27 předních českých firem ze všech oborů v čele s Raiffeisenbank, která je hlavním partnerem letošního ročníku veletrhu.

Kromě prostoru pro intenzívní komunikaci s nejžádanějšími zaměstnavateli poskytuje veletrh také možnost virtuální prohlídky jejich pracovišť a on-line poradny. Loňského ročníku se zúčastnilo bezmála 50 tisíc návštěvníků.

Situace se postupně mění

„Účast velkých tuzemských firem na veletrhu Měsíc studentů a absolventů ukazuje, že se podmínky na našem trhu postupně mění. Část zaměstnavatelů si čím dál víc uvědomuje, že angažování byť nezkušených, leč talentovaných lidí s chutí pracovat a rozvíjet se přináší více výhod než obtíží. Věříme, že letošní absolventi i díky tomu budou mít o něco snadnější vstup na pracovní trh,“ doplnil Dombrovský.