Hlavní obsah

Zaznamenali jsme podezřelou platbu, piráti zkouší nový trik

Novinky, ort

S důmyslným phishingovým podvodem přišli v posledních dnech počítačoví piráti. Vydávají se za zaměstnance České spořitelny a příjemcům nevyžádaného e-mailu tvrdí, že z jejich účtu byla provedena podezřelá transakce. Z uživatele se touto cestou snaží vylákat informace o platební kartě, díky kterým pak budou schopni odčerpat finanční prostředky z účtu.

Foto: Česká spořitelna

Ukázka podvodné zprávy

Článek

„Tímto Vám oznamuji, že jsme zaznamenali podezřelou platební transakci na Vašem bankovním účtu, který máte vedený v České spořitelně. Tímto elektronickým dopisem Vás vyzývám o zaslání níže vyplněných parametrů, které potvrdí Vaši totožnost a disponenční právo k Vašemu účtu,“ tvrdí kyberzločinci v podvodném e-mailu.

Kromě jména a příjmení požadují zadat také rodné číslo i bydliště. Hlavní problém je v tom, že důvěřiví uživatelé by mohli vyplnit i poslední tři okénka tabulky, tedy informace o platební kartě. Ty mohou útočníkům sloužit k provádění plateb na internetu.

Foto: Česká spořitelna

Ukázka podvodné zprávy

„Podvodník žádá po držiteli platební karty citlivé údaje – číslo platební karty, platnost karty a kód CVV2/CVC2, tedy trojčíslí uvedené na zadní straně platební karty VISA/MasterCard,“ uvedli zástupci České spořitelny.

Podvodná zpráva se objevuje v různých obměnách. Zatím vždy ale obsahovala hlavičku České spořitelny a byla psána bez pravopisných chyb.

„Podvodné zprávy navíc obsahují fotografie skutečných zaměstnankyň naší banky,“ konstatovali zástupci banky. Uživatelé se tak mohou nechat relativně snadno napálit.

Foto: Česká spořitelna

Ukázka podvodné zprávy

Banka informace o platební kartě kvůli ověření platby nikdy nepožaduje. „Česká spořitelna žádné takové zprávy klientům nerozesílá a prostřednictvím e-mailu žádné bezpečnostní údaje nikdy nepožaduje,“ stojí v prohlášení banky.

„V případě, že takovou či podobnou zprávu obdržíte, v žádném případě na ni nereagujte. Pokud jste již požadované údaje vyplnili a zaslali odesílateli, doporučujeme se co nejrychleji obrátit na Klientské centrum České spořitelny na bezplatné telefonní lince 800 207 207,“ uzavřeli zástupci banky.

Není vyloučeno, že se v budoucnu objeví také zprávy, které budou cílit na uživatele dalších finančních domů v Česku. V případě, že uživatelé citlivé informace o platební kartě někomu sdělili, měli by se co nejdříve obrátit na zástupce své banky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám