Noví uživatelé Facebooku musejí nejdříve souhlasit s podmínkami používání služby. Přitom dávají zároveň souhlas se shromažďováním a užitím svých dat. Podle úřadu je ale pro uživatele obtížné této smlouvě porozumět a posoudit její rozsah. O přijatelnosti této procedury – především z hlediska zákona o ochraně údajů – existuje podle úřadu „závažná pochybnost”.

Vyšetřovatelé budou nyní prověřovat tuto věc i to, zda Facebook nemá dominantní postavení na trhu sociálních sítí. Případná spojitost mezi oběma aspekty by prý mohla představovat porušení zákona na ochranu hospodářské soutěže.

„Pro internetové firmy financované z reklamy, jako je Facebook, jsou uživatelská data obrovsky důležitá. Z tohoto důvodu je s ohledem na (možné) zneužití postavení na trhu rovněž zásadní prozkoumat, zda jsou spotřebitelé dostatečně informováni o typu a rozsahu shromažďovaných údajů,” uvedl v prohlášení šéf úřadu Andreas Mundt.

Facebook je největší sociální sítí na světě. Na konci loňského roku měl asi 1,59 miliardy aktivních uživatelů měsíčně. Peníze mu plynou z reklamy, která se opírá o data, jež firma získává o svých uživatelích a jejich názorech z příspěvků na síti.

„Jsme přesvědčeni, že dodržujeme zákon," uvedla podle agentury Reuters mluvčí Facebooku. Firma bude s antimonopolním úřadem spolupracovat.