Hlavní obsah

Obchodníci lákají na nové služby, nejsou ovšem zadarmo

Novinky, zgl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stále více kamenných a internetových obchodů v Česku se snaží zaujmout nadstandardními službami. Ty mohou zákazníkům ušetřit nervy a čas, který by strávili případnou reklamací. V nejednom případě ale také peníze, pokud se jim zařízení rozbije nebo se jej rozhodnou vyměnit za novější model.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Doprava zdarma nebo možnost nakoupit na splátky bez navýšení nejsou v dnešní době služby, které by byly nějak výjimečné. Tuzemští prodejci ale v posledních měsících sázejí na nové služby, řada z nich se přitom těší klidně i několik let popularitě v zahraničí.

Řeč je například o možnosti vykoupení produktu zpět. To se vyplatí především pro jedince, kteří chtějí mít každý rok ten nejnovější produkt na trhu, například počítačový tablet nebo chytrý telefon. Pokud se rozhodnou po 12 měsících přístroj vrátit, prodejce jim zpravidla vrátí klidně až 60 % hodnoty výrobku.

Za tuto službu si většina obchodů samozřejmě nechá zaplatit. Zpravidla se jedná o částku odpovídající pěti procentům pořizovací ceny, například u počítače za 20 000 Kč tak poplatek za garanci zpětného vykoupení po dobu až dvou let činí tisíc korun.

Operativní leasing na mobily

Na velmi podobném principu také staví nová služba UpDate, která je v podstatě obdobou operativního leasingu u automobilů. Místo celé pořizovací ceny se hodnota přístroje rozpočítá do 20 splátek, ke kterým se přičtou dohromady dvě stokoruny za službu a pojištění proti poškození a odcizení přístroje. Po 12 měsících se zákazník rozhodne, zda chce pokračovat ve splátkách, nebo přístroj vyměnit za nový. Splátky lze také rozdělit na 24 měsíců a zařízení pak měnit po roce a půl.

Například za 64GB verzi nového iPhonu 6 s výměnou po 12 měsících, na jiné telefony se zatím UpDate nenabízí, zákazník každý měsíc zaplatí 1279 Kč, po roce tedy 15 348 Kč. Ceníková cena šestky je přitom citelně vyšší, aktuálně činí 21 190 Kč. Pokud tedy chcete přístroj skutečně měnit každý rok, služba se může vyplatit.

Problém logicky nastává, kdy se rozhodnete ve splátkách pokračovat, pak dohromady za 20 měsíců zaplatíte 25 580 Kč, tedy více, než je jeho ceníková cena. Nástrahy číhají ale také při výměně chytrého telefonu, protože prodejce si účtuje poplatky za nadměrné opotřebování přístroje – například za poškrábané kryty zaplatíte klidně i 1500 Kč, stejně jako za prach a další nečistoty.

Nejdřív vyzkoušet, pak zaplatit

Zákazníci internetových obchodů mohou zboží do 14 dnů od převzetí vrátit bez udání důvodu. Prodejce si však může například za poničený obal naúčtovat vzniklou škodu, zákazník tak nedostane vždy zpět kompletní částku, kterou za zařízení zaplatil. Problém může nastat i při vracení peněz, zatímco některé obchody vám je přímo na pobočce vyplatí, jiné posílají peníze striktně na účet. Pak se klidně může stát, že nemáte v ruce ani peníze, ani samotný produkt a týden netrpělivě čekáte, zda platba skutečně dorazí.

V tomto ohledu mají navrch jednoznačně kamenné prodejny, kde si jednoduše zboží vyzkoušíte dříve, než jej zaplatíte. A to samé se snaží nabídnout zákazníkům internetových obchodů také služba Twisto, kterou nabízí hned několik tuzemských prodejců.

Funguje to jednoduše. V internetovém obchodě, který službu nabízí, si vyberete zboží. V košíku pak místo placení kliknete na tlačítko zaplatit později. Jediné, co v danou chvíli uhradíte, bude poplatek za službu ve výši 39 Kč. Obchodník vám na základě toho zašle objednané zboží, jehož cena však nesmí přesáhnout 5000 Kč, domů společně s fakturou. Ta je však splatná až do dvou týdnů. Když se zboží nelíbí, jednoduše jej vrátíte zpět na adresu e-shopu, o nic dalšího se starat nemusíte.

Rozbitý displej? Nevadí…

Stále častěji prodejci nabízejí také pojištění přístroje proti neúmyslnému poškození nebo odcizení přístroje. Když vám pak například upadne tablet nebo notebook a rozbije se mu displej, jednoduše jej necháte opravit. Sami přitom zpravidla nezaplatíte ani korunu, protože většina pojistných programů má 0% spoluúčast.

Cena pojištění se samozřejmě počítá z pořizovací ceny samotného produktu. Například u notebooku za 15 000 Kč za rok pojištění proti krádeži a rozbití zaplatíte zhruba 1300 Kč.

Vyzrát je možné také na poruchy přístrojů, za které uživatel nemůže. K tomu slouží prodloužená záruka, kterou velmi často nabízejí už samotní výrobci elektroniky a dalšího domácího vybavení. Servis pak například k poruše kompresoru ledničky přistupuje stejně, jako by byla ještě v záruce.

Nové Zboží.cz usnadní výběr

Společnost Seznam.cz spustila v říjnu nové Zboží.cz, které přináší zcela nový design a několik šikovných vychytávek, které lidem pomohou při výběru produktu.

Při hledání se kromě samotného výrobku zobrazí také přehledný výpis kategorií. Lidé si tak snadno mohou vybrat, zda chtějí hledat skutečně mobilní telefon, nebo pro něj pouze shánějí novou nabíječku či pouzdro. Po úspěšném výběru pak lidé mohou jedním kliknutím přejít do obchodu a zboží koupit.

„Nové Zboží.cz má lidem sloužit nejen jako srovnávač, ale také jako služba, která zrychlí a zjednoduší jejich nákup. Naším cílem je lidem, kteří vědí, pro jaké zboží do obchodu jdou, k němu nabídnout co možná nejrychlejší cestu. Druhé skupině nakupujících (ti, co ještě nejsou rozhodnuti, jaké zboží chtějí) zase nabízíme kompletní přehled informací k danému výrobku, aby měli vybírání co nejjednodušší,“ podotkl manažer Zboží.cz Milan Šmíd.

Přínosná může být také nabídka nazvaná Podobné výrobky. V té lidé mohou najít konkurenční produkty se zajímavější cenou nebo lepší výbavou. Ve výpisu nechybí ani nabídka příslušenství.

Nové Zboží.cz můžete vyzkoušet zde.

Za prodlouženou záruku po dobu 12 měsíců navíc se platí zpravidla deset procent z pořizovací ceny. U ledničky za 9000 Kč tak poplatek za službu činí 900 korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám