Hlavní obsah

Pojištění zboží proti škodě či krádeži není vždy výhrou

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Prodejci dnes běžně nabízejí prodloužení zákonné záruky jako placenou doplňkovou službu. Čím dál častěji se zákazníci setkávají i s možností sjednat si ke kupovanému zboží pojištění pro případ poškození, které záruka nekryje, a někdy i pro případ krádeže. Podle průzkumu spotřebitelské organizace dTest mezi šesti velkými prodejci však existují i nevýhody nabízené služby pojištění.

Foto: Profimedia.cz

Lidé se většinou podmínky pojištění dozvídají, až když je pozdě.

Článek

Mnozí lidé si rádi připlatí za jistotu, vyhnou-li se v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý displej u nového telefonu. Pojištění proti škodě a krádeži je tak čím dál populárnější. Záruka u zboží řeší jeho vady, pojištění zase pamatuje například na nechtěné pády.

Zákazník sice za zboží zaplatí více, než původně zamýšlel - cena se mu totiž zvedla za sjednané pojištění -, ale z obchodu odchází spokojený. Díky nabídce prodejce přece ošetřil všechny nepříjemné situace, které by jeho nově pořízenou elektroniku mohly potkat. Nic víc se ovšem o pojištění z kupního dokladu nedozví.

„Co prodejce, to jiné podmínky této služby. A právě ty určují míru výhodnosti pojištění. Lidé se je ale většinou dozvídají, až když už je pozdě,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodal: „Pojištění sice dopadá na jiné situace než záruka, ale rozhodnutí o postupu je na prodejci. Pojištění škody se tak může snadno proměnit v produkt, který spotřebitelům spíše uškodí.“

ProdejceNázev službyPojišťovna
Alza.cz a.s.Pojištění zbožíBNP Paribas Cardif Pojišťovna
DATART InternationalPojištění mobilních výrobkůČeská pojišťovna
Electro WorldHappy CAREModerna Försäkringar
Mironet.czPojištění produktuUNICA pojišťovna
OKAYZáruka PLUSAGA International SA
Planeo ElektroFAST ČRPojištění zbožínezjištěno
Zdroj: dTest

Reklamace do 30 dnů, pojistná událost i za 3 měsíce

Pokud se u zboží objeví nějaká vada ještě během dvouleté záruky, zamíříte automaticky k prodejci. Ovšem, jak varuje dTest, nedáte-li si pozor, můžete si místo sepsané reklamace odnést doklad o nahlášení pojistné události.

„Prodejce se v takovém případě vůbec nezabýval možností, že by se mohlo jednat o vadu, kterou je ze zákona povinen bezplatně odstranit. Problém rovnou vyhodnotí jako mechanické poškození a případ pro pojišťovnu. Spotřebitel se opravy nejspíš dočká, ale zatímco je obchodník při řešení reklamace vázán zákonnou lhůtou 30 dnů, pojistnou událost může pojišťovna řešit i tři měsíce, tedy trojnásobně delší dobu,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Pokud se dostanete do podobné situace, kdy při reklamaci vadného výrobku bude prodejce upřednostňovat nahlášení vady jako pojistnou událost, trvejte na sepsání a vyřizování reklamace, zvláště v prvních šesti měsících od koupě, kdy ze zákona platí, že vada u výrobku byla už v okamžiku jeho koupě.

Pojištění jako doplněk záruky

Pojištění škody na zboží ani záruka se například nevztahují na běžné opotřebení zboží či drobné poškození, která nemají vliv na funkčnost výrobku (například škrábance, promáčknutí), dále na důsledky nesprávného použití, údržby a instalace či na vědomé poškození.

Pojištění pamatuje na takové škody, jako je například náraz, pád, působení vlhkosti a vody (třeba polití klávesnice kávou), dále úder blesku či přepětí v síti. Všichni poskytovatelé pojištění hradí škody při náhodném, nechtěném poškození ze strany vlastníka, dětí a domácích mazlíčků a škodách způsobených živelní událostí (například požár).

Kromě případů poškození se pojištění vztahuje i na odcizení (krádež, loupež, vloupání). Alza za pojistnou událost pokládá i krádež věci, kterou má pojištěný na sobě nebo při sobě a kdy je věc odcizena i bez překonání překážky. Pojištění proti krádeži a vloupání není součástí produktu Happy CARE společnosti Electro World.

Pojištění na půl roku až pět let

Sledovaní prodejci obvykle při uzavření pojištění nechtějí podpis smlouvy (kromě společnosti Okay, která písemnou smlouvu vyžaduje). Stačí jim jen zakoupit a zaplatit pojištění a to i na dálku objednáním v e-shopu k danému výrobku. Tím jako pojištěný souhlasíte s pojistnou smlouvou a podmínkami, sjednanými mezi vámi, prodejcem a pojišťovnou.

Happy CARE lze sjednat jen při vyzvednutí nákupu v kamenné prodejně Electro World. Oproti tomu je možné u Alzy, Datartu a Mironetu přihodit pojištění ke zboží do elektronického košíku.

Pojištění lze sjednat na různě dlouhé období, od šesti měsíců až na pět let. Někdy je váš výrobek chráněn, ať se nachází kdekoliv, někdy je místo vzniku škody či odcizení určující pro plnění ze strany pojišťovny. Ochranu po celém světě slibují Alza a Electro World, jen po Evropě (vyjma států bývalé SSSR) Datart.

Pojištění není levné

Při nastavení ceny pojištění vážou prodejci její výši na hodnotu koupeného zboží a délku pojištění. Výsledná cena pojištění u jednotlivých prodejců se výrazně liší.

Například u mobilního telefonu iPhone 5s 32GB za přibližnou cenu 17 tisíc korun vás pojištění u společnosti Alza vyjde na rok ještě dráž než u Datartu na roky tři. Alza jej nabízí na 12 měsíců za 2039 korun a na 24 měsíců za 3398 korun. Datart u stejného výrobku nabízí pojištění na 36 měsíců za 1849 korun.

Průzkum dTest

Průzkum se týkal šesti prodejců:

  • Alza.cz a.s.
  • DATART International, a.s.
  • Mironet.cz a.s.
  • Electro World s.r.o.
  • OKAY s.r.o.
  • FAST ČR, a.s. (Planeo Elektro).

Electro World pojištění Happy CARE poskytne za 4999 korun na pouhý jeden rok a obdobně na tom budete u společnosti Okay.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám