„První zimní týdny jsou pro řidiče kritické. Většinou se jedná o tzv. plechové škody menšího rozsahu s částkou opravy kolem třiceti až třiceti pěti tisíc korun,“ potvrdila Právu Ivana Buriánková z České pojišťovny. Jak ukázaly zkušenosti z předchozích zim, v některých kalamitních dnech počet nehod skokově vzrůstá až o 20 procent.

„Řidičům vždy trvá nějakou dobu, než si na nové podmínky na silnicích zvyknou,“ dodala Buriánková.

„Řidiči často zapomínají na to, že na kluzké vozovce je brzdná dráha mnohem delší, a neberou v potaz, že je mnohem dříve tma,“ konstatovala Dagmar Koutská z Allianz. Tato pojišťovna dokonce zaznamenala proti loňsku značný nárůst počtu podzimních nehod.

„Zatímco loni od 1. října do 11. listopadu jsme registrovali 5890 událostí na silnicích, letos je to ve stejném období již více než 6500,“ upřesnila Koutská.

Velmi často se stává, že je nejasně vyznačena situace po nehodě, tedy jak vozidla stála a kde došlo k poškozením

Pojišťovny také upozorňují, že pokud řidič jel na letních gumách za zimního počasí a podmínek a nehoda je v příčinné souvislosti s tím (například nedobrzdil), tak můžou krátit pojistné plnění, nebo dokonce nevyplatit nic.

Rozhození řidiči špatně vyplní hlášení

K nehodám, kdy je na každém vozidle podle odhadu průměrná škoda kolem 35 tisíc, v součtu tedy nepřesahují sto tisíc, není nikdo zraněn, poškozena není třeba dopravní značka a nepanuje podezření, že někdo z řidičů pil nebo je pod vlivem drog, není nutné volat policii.

Jenže motoristé, vystresovaní nečekanou událostí, podle pojišťoven často zmatkují a špatně vyplní formulář o nehodě, který by měl mít každý ve vozidle. Ten je přitom základním dokumentem, od něhož se pak odvíjí proplacení škody.

„Velmi často se stává, že je nejasně vyznačena situace po nehodě, tedy jak vozidla stála a kde došlo k poškozením,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy. „Stres často člověka vykolejí tak, že se ve formuláři ztrácí. Sám jsem to několikrát poznal na vlastní kůži. Jednoduší ale být nemůže, proto je dobré právě teď, když jsou silnice mokré a je větší riziko plechových škod, si formulář pročíst doma v klidu,“ radí Tomáš Zavoral z České pojišťovny. Důležité je také pořídit si fotografie situace mobilem.

Asistenční služby blokují dopravu

Podle pojišťoven by si řidiči rozhodně měli dávat obzvlášť velký pozor na nehodové služby, kterým přezdívají lovci nehod. Ke každé, i sebemenší nehodě se jich vzhledem k silné konkurenci slétne hned několik. To na silnicích mnohdy vede i k tomu, že zatímco auta aktérů menší bouračky ani nezastaví provoz, tak hrozen oranžově blikajících vozidel lovců nehod udělá z místa na první pohled místo div ne katastrofy století.

Reportér Práva byl několikrát svědkem toho, že s klidem i na určitý čas téměř zablokují dopravu.

Řidičům slibují modré z nebe, jak za ně vše vyřeší. To je sice mnohdy pravda, ale rozhodně ne z lásky k bližnímu. Mnohé z těchto služeb nechají motoristy podepsat pro ně očividně nevýhodné smlouvy o předraženém odtahu nebo půjčení náhradního vozidla. Jenže řidiči rozhození z bouračky si to neuvědomí.

Některé nehodové služby jsou vyložení podvodníci. „Evidujeme případ, kdy odtahová společnost deklarovala na faktuře vyproštění vozidla pomocí jeřábu, ale podle fotografie policie přímo z místa nehody bylo vozidlo pouze vytaženo z louky pomocí ocelového lana a navijáku,“ potvrdil Jiří Cívka z Generali.

Kdyby ale u nehody policie nebyla, tak z pojistky vystresovaného motoristy by se platil neexistující jeřáb, což by pojistné samozřejmě v dalším období řidiči značně prodražilo. Někteří motoristé si ale stěžují, že do drahých odtahů na předražená parkoviště je mnohdy uvrtají i příslušníci policie, jenže mnozí řidiči to pak dál už neřeší, navíc se to těžko prokazuje.

Stáhněte si formulář záznamu o dopravní nehodě.