U havarijního pojištění se totiž pojistné vypočítává z aktuální ceny vozu při uzavření pojistky. Ale třeba po odcizení automobilu pojišťovna odškodní klienta podle tržní ceny vozu v době krádeže, bez ohledu na to, jak vysoké pojistné předtím platil. Mnoho lidí tak nevědomky, často řadu let, platí zbytečně vysokou pojistku.

Nejvýrazněji klesá cena nového auta. Během prvního roku ztratí běžný nový automobil zhruba 25 až 30 procent ze své původní hodnoty.

„Například havarijní pojištění spolu s povinným ručením pro novou Škodu Fabii 1.2 HTP v ceně bezmála čtvrt miliónu korun pořídí průměrný řidič na internetu za 3234 Kč za rok. Pojištění na pět let starý vůz ho pak bude stát zhruba o třetinu méně,“ řekl Právu Martin Špaček, specialista serveru Sfinance.cz.

V prvních dvou letech by si proto měl člověk nechat smlouvu o havarijním pojištění pojišťovnou přepočítat vždy po roce, v dalších letech ji podle Špačka stačí aktualizovat každé dva roky.

Až na výjimky pojišťovna sama cenu automaticky nesníží.Martin Špaček, Sfinance.cz

Cena drahých aut je za rok poloviční

Podle odborníků by si motoristé měli ohlídat, aby havarijní pojištění bezpečně pokrylo všechny možné nešťastné náhody. Současně by ale měli mít na paměti rychle klesající cenu, za kterou je možné smlouvu o havarijním pojištění pořídit. „Ale motoristé se o to musí starat sami. Až na výjimky totiž pojišťovna sama cenu automaticky nesníží,“ upozornil Špaček.

A jak roky plynou, cena auta dál klesá. „Vůz pak má člověk pojištěn na vyšší částku, než je jeho běžná cena na trhu. Běžná cena je ale maximum toho, co od pojišťovny dostanete jako plnění v případě nehody nebo krádeže vozu,“ doplnil Špaček.

Čím je tedy hodnota vozidla nižší, tím je levnější i havarijní pojistka. Na hodnotě ztrácí jakýkoliv automobil v první řadě věkem. Nejvíce drží cenu automobily nižší a střední třídy v základní výbavě, nejméně naopak luxusní vozidla s nadstandardní výbavou. Nejdražší auta ztratí podle expertů během prvního roku z původní ceny klidně i polovinu.

„Pokud jde o značku, na českém trhu je největším držákem hodnoty Škodovka. Obecně se největší zůstatkovou hodnotou pyšní německé, francouzské a japonské značky, nejmenší korejská a italská auta,“ uvedl Špaček.

Stav auta ani najeté kilometry pojišťovnu nezajímají 

Naopak pojišťovnu podle něj vůbec nezajímá stav auta, servisní knížka ani najeté kilometry. Rozhodující pro stanovení ceny je výlučně typ vozidla a jeho stáří.

Představu o aktuální hodnotě svého auta pro účely pojištění může člověk snadno získat, pokud se poohlédne, za kolik se obdobný vůz prodává v bazarech. Zjistit si cenu je možné i na internetu na serverech, jako je například www.sauto.cz. Nabídky havarijního pojištění si pak můžete porovnat například zde.

Pokles ceny ročního pojistného za povinné ručení a havarijní pojištění v závislosti na stáří vozu
Automobilmísto sjednánínový vůz2 roky starý vůz5 let starý vůz
Škoda Fabia 1.2HTPcena na internetu3234 Kč2433 Kč2344 Kč
 cena na pobočce6678 Kč5373 Kč5059 Kč
Škoda Octavia 2.0TDIcena na internetu7960 Kč5600 Kč4287 Kč
 cena na pobočce16 449 Kč12 418 Kč9795 Kč
Zdroj: Sfinance.cz