Ke Kodexu mobility České bankovní asociace přistoupily téměř všechny banky působící na českém trhu. Přestup od jedné banky ke druhé je tak velmi jednoduchý. Nová banka za vás provede a zařídí všechny potřebné formality. Pokud si ale zvolíte mBank či Zuno, počítejte s tím, že vyřízení přechodu bude na vás. Obě banky ke kodexu zatím nepřistoupily.

Změna banky s využitím kodexu zbaví klienta prakticky všech starostí s rušením starého běžného účtu a otevřením nového či s převedením trvalých příkazů a inkas z původní banky do nové. Všechny náležitosti za něj totiž provede nová banka v součinnosti se "starou" bankou.

Klientům scházejí informace

I přesto, že díky Kodexu mobility je změna banky velmi jednoduchá, banky uvádějí, že jen malé procento (zhruba 5–10 procent klientů) změní banku s jeho využitím. Vinny jsou podle nich jak malá informovanost, tak nedůvěra klientů, že vše proběhne bez komplikací.

Na druhou stranu Petr Plocek z UniCredit Bank pro Právo uvedl, že téměř sto procent nových klientů přechází do UniCredit právě s využitím kodexu. "Co se týče změny banky prostřednictvím mobility, jsme na přední příčce a klienti ji hlavně díky informacím od bankéřů při přechodu do naší banky aktivně využívají. Naši bankéři se snaží prostřednictvím mobility klientovi tento přechod usnadnit, máme tedy minimální počet případů, kdy si klient řeší změnu banky sám," upřesnil Plocek.

Stačí vyplnit formulář Žádost o změnu banky

Vaše první kroky, jakmile se rozhodnete změnit banku, by měly vést do nové banky. Založíte si u ní běžný účet a vyplníte formulář Žádost o změnu banky. Jeho prostřednictvím požádáte svou původní banku o zrušení všech trvalých příkazů a souhlasů s inkasem ke dni, který si určíte, a o zaslání jejich seznamu do nové banky. Pokud ale nechcete některé trvalé příkazy či inkasa převádět, je vhodné si je ještě před přestupem v původní bance zrušit. Také byste měli odevzdat svou debetní kartu.

Zároveň přes formulář vypovíte u původní banky smlouvu o běžném účtu a požádáte novou banku o zřízení trvalých příkazů a souhlasů k inkasu ze seznamu, který od původní banky obdrží.

Jedinou věc ale za vás nová banka neudělá - nebude o vašem novém čísle účtu informovat společnosti, které mají svolení k inkasu z vašeho účtu. To musíte udělat sami. Zvýšenou pozornost byste měli při přechodu od jedné banky ke druhé věnovat i správnému načasování u pravidelných plateb, abyste se nedostali s některými z nich do prodlení.

Celý proces změny banky s využitím Kodexu mobility je zdarma a trvá minimálně 15 pracovních dní.

Jak v současnosti klienti mění banky

Ruch na bankovním trhu v poslední době způsobily především malé "bezpoplatkové" banky, které hlásí příliv klientů především ze tří největších bank. Například Air Bank a Equa bank shodně uvedly, že zhruba tři čtvrtiny nových klientů k nim přicházejí z České spořitelny (ČS), ČSOB a z Komerční banky (KB).

"Po představení dubnových novinek jsme zaznamenali dosud rekordní počet žádostí. Jen za poslední týden jsme do původních bank klientů odeslali téměř 400 žádostí o převod účtu k Air Bank, což je více, než kolik jsme jich vloni v průměru posílali za celý měsíc," uvedl pro Právo Vladimír Komjati z Air Bank.

Nové klienty však získávají i větší banky. Například v GE Money Bank zaznamenali výrazný zájem klientů o převedení účtu se spuštěním nového účtu bez poplatků Genius Gratis, který banka nabízí od loňského roku. Podle Petry Crhové ze Sberbank se zájem o klientství proti měsíčním statistikám z loňského roku zvýšil o 100 procent. I do těchto bank nejvíce klientů přichází z ČS, ČSOB a KB. Zhruba 25 tisíc nových klientů si za posledních několik měsíců zřídilo nový účet eKonto Komplet u Raiffeisenbank.

Česká spořitelna uvádí, že bilance příchodů do banky a odchodů z banky je v poslední době vyrovnaná.

"Klientů přichází v podstatě stále stejný počet, odchází jich nepatrně více," zmínila pro Právo Pavla Hávová z ČSOB.