Hlavní obsah

Češi se snadno nechávají obírat registračními poplatky

Právo, Jindřich Ginter

Někteří podnikavci v Česku bezostyšně a takřka bez rizika právního postihu inkasují od důvěřivých lidí milióny na registračních poplatcích za pouhou možnost zprostředkování obchodu, brigády či jiné služby.

Foto: Profimedia.cz

Z hlediska pracovního uplatnění motivovala tři čtvrtiny respondentů příležitost získat vyšší plat

Článek

Lidem, kteří často počítají každou korunu a na tyto nabídky naletí, ale zpravidla nic nezajistí.

Napálení lidé pak jen tiše skřípou zuby, protože obrana je téměř nemožná. Zavážou se zaplatit i několik tisíc, a pokud se o den zpozdí, už jim za krkem visí nekompromisní vymáhání včetně exekuce. Většinou ale ze slibů podnikavců nakonec stejně nic nemají.

"S těmito případy, kdy firma vybere registrační poplatky za pouhou možnost zprostředkování, například reklamy, ale pak se klient ničeho nedočká, se setkáváme. Jenže je to v podstatě nepostižitelné,“ potvrdil Právu jeden z krajských soudců.

U každého jednotlivého "klienta" se totiž podle něho tyto firmy pohybují v relativně nízkých, z hlediska zákona bagatelních částkách do deseti tisíc korun.

Zákon, a tedy i soudy tyto případné spory do deseti tisíc "berou šmahem". Kromě toho firma doloží, že službu negarantovala, že nabídla jen možnost "vydělat si až…", ale bez záruky. Je to zkrátka jen hra se slovy a pocity.

Spoléhají na to, že jejich cílovou skupinou jsou lidé mající hluboko do kapsy, a nebudou tak podávat žaloby a riskovat úhradu nákladů řízení.

Až 5000 Kč za reklamu na auto!

Typickým příkladem jsou nabídky až pěti tisíc korun měsíčně za umístění reklamy na vaše auto nebo dům. Vyzkoušeli jsme to. Firmy mají zřízené telefonní linky zdarma a strojově vyškolený personál. Domluví si s vámi schůzku. Na jednu takovou nedaleko pražské Florence jsme před časem přišli. V čekárně byla už téměř desítka lidí. Mezi nimi i naštvaný padesátiletý muž, jenž po mladíkovi v obleku, žádal vysvětlení.

"Zaplatil jsem vám tři a půl tisíce za registraci. Dokonce jste mi hrozili exekucí. Ale je skoro rok pryč – a žádnou reklamu na dodávku jste mi nedali!" Mladík jen utrousil, že o ni neměl nikdo zájem. Žádal jsem rovněž vysvětlení, byť na mne ještě nepřišla řada. Do toho ale jistá dáma podrážděně na muže i reportéra Práva vyjela, že ona o reklamu na auto tedy zájem má, tak ať neděláme rozruch, a že se na to můžeme ptát individuálně. A už se nadšeně hrnula mladíkovi do dveří. Tedy přesně to, na co tyto firmy hrají. Každého si „rozebrat“ a nažhavit zvlášť, a hlavně aby se lidé moc neptali společně.

"Tak proč jste si psali, kde všude jezdím, kolik kilometrů projedu? To jste museli vědět, zda je, nebo není o moje auto zájem," bručel muž, smířený s tím, že se napálil. Není však jediný.

Podobnou zkušenost má i pětatřicetiletá čtenářka Práva Věra R. Za registraci zaplatila 1600 korun a podepsala smlouvu, ze které vyplývají další sankční poplatky. Bývají ve stejné výši jako registrační poplatek. Stačí den prodlení – a už musíte vykutáleným "podnikatelům" poslat tři až osm tisíc za nic. Pokud byste si to doma rozmysleli, není už po podepsání z takové smlouvy úniku. Zdráháte se zaplatit? Přijde exekutor s patřičnou přirážkou.

"Profitují hlavně na poplatcích i sankcích. Nemusejí se moc obtěžovat se sháněním skutečné reklamy. Občas ji realizují a doloží tak, že nabídka není úplně fiktivní," dodal soudce.

Podle soudce se takové fígle dějí i ve velkých obchodech, jenže tam už může soud výběrčího poplatků odsoudit s tím, že statisícové nároky za nic jdou proti zavedeným obchodním pravidlům. U malých, tisícových registračních poplatků to ale tak nefunguje. Firmy slibující peníze bez práce za "reklamu na vaše auto" jsou proto usilovné, aby naháněly další důvěřivé ovečky.

Pokud denně uloví jedna jejich kontaktní kancelář byť i jen deset lidí, což je, jak jsme viděli na vlastní oči, reálné, přijde si na zhruba dvacet tisíc korun.

Za měsíc je to 400 tisíc i klidně přes půl miliónu. A investice jsou minimální. Jeden "manažer" v tuctovém obleku, linka, malá kancelář.

Poplatky za brigádu, marketingovou podporu... 

Podobné praktiky, kdy firma vybere registrační poplatky jen za příslib, se čile provádějí i v realitách. Tam se už točí milióny měsíčně. Tyto firmy sice čelí žalobám a dostávají od obchodní inspekce pokuty, jenže se směle odvolávají a přitom obírají další a další lidi.

Společnost vám naslibuje, že pomůže dům prodat, ale hned dopředu žádá peníze na tzv. marketingovou podporu prodeje. Vlastně jde o zhruba desetiprocentní provizi z nabídkové ceny předem, i když kupce na dům nakonec vůbec nesežene, a je dokonce značná pochybnost, zda vůbec objekt v reálném čase někde nabízela. A zkuste nezaplatit…

Stejné je to s brigádami ve světě – zaplatíte deset tisíc registrační poplatek, přijdete na místo a připadáte si jako nazí v trní. Vyplatí se proto platit jen za to, co se skutečně realizuje.

Reklama

Výběr článků

Načítám