Hlavní obsah

Ťok zamítl poslední rozklad proti modernizaci D1

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zamítl na konci února rozklad spolku Děti Země proti stavebnímu povolení na modernizaci dálnice D1 v úseku Koberovice–Humpolec. Šlo o poslední rozklad z jedenácti, které spolek Děti Země podal při modernizaci D1, uvedl jeho předseda Miroslav Patrik.

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

Modernizace D1 v roce 2019

Článek

Rozkladové řízení trvalo tři a čtvrt roku, protože stavební povolení bylo vydané, i když Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nedisponovalo všemi pozemky, na kterých chtělo stavět, tvrdí spolek Děti Země.

Dálnice se modernizuje od roku 2014 mezi 21. a 182. kilometrem, navíc se na každé straně rozšiřuje o tři čtvrtě metru. Letos se začne opravovat posledních sedm úseků. Ministerstvo dopravy uvádí, že hotovo bude v roce 2021.

„Průběh stavebního řízení pro úsek z Koberovic do Humpolce je klasickou ukázkou selhání resortu dopravy, neboť státní investor ŘSD nejprve v rozporu se zákonem nevykoupil všechny pozemky, ministerstvo dopravy pak opět v rozporu se zákonem vydalo stavební povolení pro stavbu i na cizím pozemku a nakonec ministr dopravy několik let vyčkává, jak dopadne vyvlastňovací řízení, místo toho, aby veřejně tyto chyby přiznal a stavební povolení zrušil,” uvedl Patrik. Podle něj se tak úsek povoloval nezákonně a rekordně dlouho.

Spolek Děti Země ve všech rozkladových řízeních žádal zohlednit vlivy na přírodu a veřejné zdraví. Za úspěšné považuje předseda spolku Patrik podání čtyř rozkladů, protože ve třech případech Ťok změnil podmínky stavebního povolení a jedno stavební řízení zastavil.

„Navíc samo ministerstvo řadu doporučení Dětí Země, například o monitoringu stavu přírody během modernizace D1, zahrnulo již do podmínek stavebních povolení," uvedl Patrik.

Za úspěch považuje i dohodu z loňského září o ochraně ptáků před nárazy do průhledných protihlukových zdí v úseku Mirošovice–Hvězdonice.

Modernizaci provázejí problémy

Modernizace D1 má stát zhruba 22 miliard korun a je problematická již od svého počátku. Před zahájením někteří odborníci kritizovali technologický postup jako zdlouhavý a nákladný a doporučovali metodu fragmentace a frézování povrchu.

Při zahájení prací u Brna jedna z firem na několik dní odešla ze stavby a žádala více peněz za zakázku, což bylo podle odborníků tím, že firmy v té době výrazně podhodnocovaly soutěžní ceny, aby zakázky získaly.

Posledním velkým problémem se ukázala modernizace úseku z Humpolce do Větrného Jeníkova, kde nabrala stavba výrazné zpoždění a kvůli tomu doprava při prosincovém silném sněžení na několik hodin zkolabovala. ŘSD vypovědělo konsorciu firem smlouvu.

Anketa

Mělo by se u veřejně prospěšných staveb dbát na přírodu a zdraví?
Zcela určitě
63,4 %
V některých případech
29,5 %
Ne, jsou důležitější než příroda nebo zdraví
7,1 %
Celkem hlasovalo 552 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám