Hlavní obsah

Podnikání teď láká víc ženy a seniory než mladé muže

Právo, Jiří Vavroň

Odvahu pustit se do rizika vlastního podnikání a živit sám sebe mají v Česku v současnosti spíše ženy a senioři. Mladí muži spíše zahajují svou profesní kariéru jako zaměstnanci.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Od roku 2005 dochází k výraznému nárůstu počtu podnikatelek, uvádí ve své analýze Marek Řezanka z Českého statistického úřadu (ČSÚ). Do roku 2017 stoupl jejich počet z necelých 190 tisíc na téměř 300 tisíc.

Podnikající muži se rozrostli zejména v období let 2005 až 2010, a to ze zhruba 540 tisíc na 612 tisíc. Poté zaznamenali mírný pokles a od roku 2015 zase jejich počet stoupal.

Počet podnikatelů však mezi lety 2010 a 2017 rostl právě díky lidem po dosažení šedesáti let věku (41,2 tisíce). Senioři ve věku 65 let a víc, kteří ještě podnikají, se podílejí 38 procenty na počtu všech pracujících ve své věkové kategorii, uvádí ČSÚ.

Mladí preferují mzdu, kde zdravotní a sociální pojištění za ně platí zaměstnavatel. Získají i potřebné zkušenosti, které se jim hodí po osamostatnění
František Macháček, finanční poradce

„Má to logiku. Lidé po padesátce nemají moc příležitostí získat trvalé zaměstnání, potřebují však příjem. Stejně tak ženy po mateřské a rodičovské,“ řekl finanční poradce František Macháček.

„Ani ony nenacházejí příliš nabídek na uplatnění. Zaměstnání sebe samé jim umožní i lépe skloubit práci s mateřstvím a uplatnit své schopnosti,“ poznamenal Macháček.

„Mladým při zahájení samostatné živnosti hned po ukončení vzdělání by zase z výdělku po zaplacení všech odvodů moc nezůstalo. Proto preferují mzdu, kde zdravotní a sociální pojištění za ně platí zaměstnavatel. Získají i potřebné zkušenosti, které se jim hodí po osamostatnění,“ dodává.

Samostatné podnikání ženám usnadňuje i rozvoj internetu, rozmach e-shopů i systém elektronických plateb, aukcí a možnost rozpoznat požadavky zákazníků bez nákladných marketingových průzkumů, upozorňují analytici.

Mladí řeší náklady

V Česku celkem podle údajů ČSÚ podniká 900 tisíc osob. Malí podnikatelé se na výkonu ekonomiky podílejí zhruba z 38 procent.

Zatímco ženy v posledních letech opanovaly podnikání v oblasti vzdělávání, informační a komunikační činnosti jsou podobně jako stavebnictví či doprava a skladování doménou sebe zaměstnávajících mužů.

Ženy nejvíce podnikají v oblasti profesních, vědeckých a technických činností (52 tisíc), dále v sekci obchodu (43 tisíc) a v takzvaných ostatních činnostech, kam spadají např. kadeřnické, kosmetické činnosti, činnosti pro osobní a fyzickou pohodu nebo praní a chemické čištění (43 tisíc).

Více žen než mužů podnikalo ve zdravotní a sociální péči nebo ve vzdělávání. Nejnižším podílem žen se vyznačovali sebezaměstnaní ve stavebnictví. Ženy zde podle Řezankovy studie tvořily pouze necelá tři procenta podnikatelů.

„Budu podnikat, ale nejdřív si musím našetřit na potřebné vybavení dílny. A také až v zaměstnání nasbírám nějaké zkušenosti včetně toho, jak dát o sobě vědět na trhu a vytvořit si okruh zákazníků,“ svěřil se Právu pětadvacetiletý Petr, který se chystá otevřít vlastní elektrotechnickou dílnu. Podle svých slov musí mít nejprve jistotu, že uživí rodinu a nedostane ji do existenčních potíží. Počítá s tím, že manželka mu v jeho firmě bude zajištovat účetnictví.

Jsme podnikavý národ

V mezinárodním srovnání patříme mezi podnikavé národy. Podíl podnikatelů na celkové zaměstnanosti v České republice v roce 2017 dosáhl páté nejvyšší hodnoty ze všech členských zemí Evropské unie. V podnikatelských sekcích „ostatní činnosti, peněžnictví a pojišťovnictví“ byl podíl českých podnikatelů vůbec ze všech nejvyšší.

V roce 2017 dosáhl za celou Evropskou unii podíl podnikatelů na počtu pracujících 14,5 procenta. V České republice, i přes jeho postupné snižování, činil 16,6 procenta.

Více podnikatelů než Česká republika vykazují pouze země jako Řecko, Itálie, Rumunsko a Polsko.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám