Nedostatky se týkaly zejména nabídky úvěrů, internetové reklamy na ně a poskytování povinných informací spotřebiteli. Inspektoři za prokázaná pochybení uložili 176 pokut za více než 9,5 miliónu korun.

„Od spotřebitelů bylo přijato přes 250 podání týkajících se zprostředkování nebo poskytování spotřebitelského úvěru, včetně reklamy, nebo již uzavřených smluv. Žádali o prověření oprávněnosti poplatků, výše RPSN, splátek, upozorňovali na problémy s odstoupením od smlouvy, na klamavé obchodní praktiky, lichvu…," uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Kontroly spotřebitelského úvěru – rok 2015
Inspektorátpočet kontrolkontroly se zjištěnímzjištěná porušení
(v %)
  celkemcelkem
Středočeský a hl. město Praha392769,2 %
Jihočeský a Vysočina411741,5 %
Plzeňský a Karlovarský282278,6 %
Ústecký a Liberecký552240,0 %
Královéhradecký a Pardubický343191,2 %
Jihomoravský a Zlínský352262,9 %
Moravskoslezský a Olomoucký262388,5 %
Celkem25816463,6 %

V případě zákona o spotřebitelském úvěru kontrolovaní podle inspekce nejčastěji chybovali v obsahu reklamy na úvěr a ve smlouvách sjednávajících úvěr, týkalo se to hlavně informací ohledně celkové částky splatné spotřebitelem. U zákona o ochraně spotřebitele ČOI zjistila nejčastěji porušování zákazu používání nekalých obchodních praktik.

"Věřitel například na svých webových stránkách uváděl nepravdivé informace o počtu klientů, včetně konkrétních jmen a výše zapůjčené částky, s nimiž údajně uzavřel smlouvy sjednávající spotřebitelský úvěr. Tyto údaje kontrolovaná osoba průběžně měnila a na žádost inspektorů o doložení konkrétních smluv sdělila, že se jedná jen o reklamu a že žádnou takovou smlouvu neuzavřela," dodal Fröhlich.