Ruské ministerstvo dopravy v odůvodnění svého zákazu v neděli uvedlo, že je reakcí na blokování ruských kamiónů na západě Ukrajiny. Podle informací ruských médií brání přejezdu ruských vozidel ukrajinští aktivisté v deseti ukrajinských oblastech.

Na hranicích mezi Ukrajinou a Polskem prý stojí přes 500 ruských kamiónů, které se do Ruska vracejí z Evropské unie a nemohou vjet na ukrajinské území. Z těchto důvodů údajně sáhlo ruské ministerstvo k recipročnímu kroku a zakázalo přejezd ukrajinských vozidel přes území Ruska. Kyjev v pondělí odpověděl stejně.

Tranzitní válka

Obě strany chtějí nepřehlednou situaci řešit až poté, co bude uvolněna blokáda uvězněných vozidel, z níž se vzájemně obviňují. Ukrajinská vláda podle agentury Unian odeslala do Moskvy protestní nótu kvůli „jednostrannému porušení pravidel Světové obchodní organizace (WTO)" a požádala Rusko o vysvětlení. Kyjev je zároveň v kontaktu s členskými státy Evropské unie, s nimiž vzniklou situaci konzultuje.

„Tranzitní válka" je projevem dlouhodobých sporů Ukrajiny a Ruska vyvolaných posílením obchodních a politických kontaktů Kyjeva s EU. Prozápadní ukrajinská vláda po převratu z roku 2014 podepsala asociační smlouvu s EU, jejíž součástí je i smlouva o zóně volného obchodu, která letos vstoupila v platnost. Moskva na kroky ukrajinské vlády reagovala zákazem dovozu mnoha položek ukrajinského vývozu.

Situaci kolem tranzitní přepravy mezi Ukrajinou a Ruskem zkomplikovala i skutečnost, že 1. února vypršela mezivládní smlouva o nákladní přepravě uzavřená mezi Ruskem a Polskem. Protože obě strany se nedokázaly dohodnout na objemech přeshraniční kamiónové dopravy, ruští autodopravci v minulých dnech volili náhradní trasy, mimo jiné právě přes Ukrajinu.

Zablokování této trasy vedlo k prudkém nárůstu ruské kamiónové dopravy z Polska obchvatem přes Litvu a Bělorusko, kde v pondělí podle agentury TASS čekají na odbavení stovky ruských nákladních aut. Litevští pohraničníci varovali, že nejsou schopni novou situaci zvládnout.