„Množství případů, kdy se lidé stali pojištěnci OZP, aniž by o tom věděli, vyvolává otázku, zda nešlo ze strany doposud neznámých náborářů o organizovanou nezákonnou činnost. Například jen v Libereckém a Ústeckém kraji se na VZP obrátilo už více než 250 klientů, kteří popřeli, že by podepsali souhlas s přeregistrací k OZP. Další takové případy se objevily v různých částech Moravy, v jižních Čechách i jinde,” uvedl mluvčí VZP Oldřich Tichý.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Podle VZP k nevědomému přehlášení zřejmě došlo s využitím nekalých praktik, kdy náboráři například lidem tvrdili, že pouze podepisují průzkum se spokojeností jejich vlastní pojišťovny (viz tabulka).

Pro OZP je informace, že má jít o stovky lidí, nová. O některých stížnostech ale už ví a připouští, že došlo k individuálním pochybením některých osob, se kterými spolupracovala.

„Už minulý týden jsme se vyjadřovali do médií k tomu, zda se OZP snížila k nějakým praktikám přepojišťování klientů, a vyjadřovali jsme se naprosto jednoznačně, že OZP nepodporuje žádné nekalé praktiky a s osobami, které takto přepojišťovaly klienty k OZP, jsme se jednoznačně rozloučili a smluvní vztah jsme ukončili,” řekl Novinkám mluvčí OZP Ladislav Wagner.

Nejčastější způsoby, jak najatí podvodníci přimějí klienty VZP k předložení průkazu pojištěnce, případně k „podpisu“ přeregistračního formuláře:
Tvrdí, že provádějí kontrolu platnosti průkazu pojištěnce, protože se chystá výměna.
Vydávají se za pracovníky pojišťovny, kteří kontrolují, zda lékaři nevykázali na klienta neposkytnutou péči. Pro kontrolu chtějí vidět průkaz pojištěnce.
Předstírají, že provádějí průzkum spokojenosti se službami pojišťovny, a požádají o podpis dotazníku. K podpisu však klientovi podstrčí přeregistrační formulář.
Požádají o podpis fiktivního evidenčního listu s tím, že tak klient potvrzuje vůli zůstat u VZP. Ve skutečnosti však klienta nechají podepsat přeregistrační formulář.
 Zdroj: VZP

Zaskočení lidé se o tom, že už nejsou klienty VZP, dozvídají často teprve poté, co jim do schránky přijde od OZP nový průkaz pojištěnce.

„Pokud se nechtějí se změnou smířit, mají dvě možnosti – buď se co nejdříve obrátit na pracoviště Oborové zdravotní pojišťovny a trvat na zrušení neplatné registrace, nebo požádat o asistenci VZP, která s vyřízením problému pomůže,” dodal Tichý.

Změnu pojišťovny může každý udělat jednou za rok a na výběr má ze dvou termínů. Pokud podepíše a odevzdá přeregistrační formulář v období od 1. ledna do 31. března, stane se klientem nově vybrané pojišťovny od 1. července. Tutéž možnost má i v termínu od 1. července do 30. září, a pak se stane pojištěncem nové pojišťovny od začátku následujícího roku.