Hlavní obsah

Z pražských zábradlí zmizela reklama

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

V Praze se ze zábradlí poslední léta staly nosiče reklamy, často nelegální. Nyní se blýská na lepší časy, ze zábradlí zmizelo přes 370 poutačů společnosti BigBoard Praha.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Magistrát města Prahy. Ilustrační foto

Článek

Vedl k tomu rozsudek Městského soudu v Praze z letošního ledna. Ve sporu šlo o to, zda smlouva reklamní společnosti s technickou správou komunikací (TSK) vypršela, nebo stále platí.

Město v roli žalobce argumentovalo tím, že smlouva byla na dobu určitou a že vypršela už před dvěma lety. Odvolací soud mu dal za pravdu, stejně jako první instance. Prodlužování sporu ovšem umožnilo prodávat reklamní prostor na zábradlích až do letošního roku.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Smlouva zanikla už v roce 2013

„V současné době by měla být veškerá neoprávněná reklama odstraněna,“ sdělila Právu mluvčí TSK Barbora Lišková. Spor se týkal právě vyklizení ploch na zábradlích ve správě TSK, na nichž BigBoard umisťoval svou reklamu přesto, že smlouva zanikla 28. února 2013.

Tento fakt vedl TSK z popudu vedení města v čele s tehdejším primátorem Tomášem Hudečkem (nyní nez. v klubu TOP 09) k tomu, aby smlouvu kromě žaloby navíc vypověděla.

Výpověď po rozhodném datu se ovšem stala záminkou pro žalovanou stranu, BigBoard. Účinnost smlouvy byla navíc vázána na stanovisko silničního úřadu.

Souhlas pro reklamu na zábradlí magistrátní odbor dopravních agend vydal v červnu 2013 čili čtyři měsíce po rozhodném datu.

„S ohledem na to, že smlouva zanikla ke dni 28. února 2013, nebylo možno ji v srpnu 2013 vypovědět,“ vysvětlila Právu mluvčí Městského soudu v Praze Markéta Puci.

Soukromá firma inkasovala desítky miliónů

TSK firmě pronajala zábradlí v roce 2008, v éře Pavla Béma (ODS), za 1,5 miliónu korun ročně. V podmínkách stálo, že rozměr jednoho poutače nesmí přesáhnout jeden metr čtvereční, mohlo jich však viset více za sebou. Profitoval z toho především nájemce, nikoli pronajímatel čili TSK. Soukromá firma tak během let pronájmu inkasovala nejspíše desítky miliónů korun.

Rozsudek je pravomocný, není však jasné, zda se TSK bude domáhat výplaty zisku reklamy, která dva roky na veřejných pražských zábradlích vůbec být neměla.

Polepená zábradlí reklamou jsou jenom částí problému metropole. Celkovou regulaci reklamy na území Pražské památkové rezervace nyní na magistrátu řeší pracovní skupina, podle informací Práva se objevily poměrně striktní návrhy, jak by město mělo k problému přistoupit.

Příště by například obrázek jednoho auta neměl při rekonstrukci zakrývat celé Národní divadlo. Odzvonilo by patrně i jiným velkoformátovým poutačům.

Reklama

Výběr článků

Načítám