Článek
Ještě před deseti lety přitom byla Jižní Korea z hlediska přílivu zahraničních investic pro Česko jen jednou z mnoha potenciálně zajímavých zemí. Vše se ale změnilo v roce 2006 příchodem automobilky Hyundai do Nošovic, kterou v dalších letech následovaly desítky dalších jihokorejských investorů, většinou jejích dodavatelů.
„Mnoho korejských společností považuje Českou republiku za přestupní zemi do Evropské unie. Z nových členských států EU je Česko pro ně určitě jedním z nejdůležitějších, už jen pro jeho výhodnou polohu. Výhodou ČR jsou také rozvinutý průmysl a dobrá infrastruktura,“ řekl Právu analytik I Čchol-won z Korejského institutu pro mezinárodní hospodářskou politiku.
Na řadě jsou i podpůrné služby
Manažeři některých korejských firem proto podle něj uvažují i o dalších investicích v ČR. „Domnívám se však, že odvětví s výrobními linkami, která jsou závislá na početné pracovní síle a jsou velmi citlivá na výši mezd, již nebudou v Česku z hlediska přílivu investic v budoucnu příliš úspěšná. Hlavně kvůli růstu platů v ČR budou takové investice spíše směřovat do zemí východní a jihovýchodní Evropy,“ upozornil korejský analytik.
Současně zdůraznil, že v případě automobilového průmyslu ale není možné kvůli provázání velkého množství firem a obchodních vztahů jednoduše odejít z jedné země do jiné, ani když platy dělníků rostou. „Autoprůmysl proto v ČR ještě dlouhou dobu zůstane,“ ujistil I Čchol-won.
Spíše než o budování dalších výrobních linek se však korejští manažeři zajímají o možnosti investic v oblasti služeb, které by jejich výrobní podniky využívaly. „Může jít o různé podpůrné služby, call centra nebo vývojová (R) střediska,“ upřesnil analytik.
Pomáhá přímá letecká linka
Jedna korejská firma podle něj začala uvažovat o přemístění svého R centra ze západní do střední Evropy, přičemž Česko by mohlo být finální destinací.
I Čchol-won připomněl také zřízení přímé letecké linky Praha–Soul a vstup Korejců do ČSA. „Korean Air v ČR investovaly hodně peněz a Praha se stává pro korejské firmy důležitým dopravním uzlem. To by mělo přispět k dalšímu růstu korejských investic,“ dodal analytik s tím, že Korejci se dál intenzívně zajímají i o dostavbu českých jaderných elektráren.
Práci v korejských firmách najdou tisíce lidí
Loni v červenci oznámila svoji investici v ČR za zhruba 2,6 miliardy korun společnost Hyundai Mobis. Její nový závod v Mošnově bude dodávat světlomety pro automobilku Hyundai v Nošovicích i dceřinou společnost Kia v Žilině. Kromě téměř tisícovky míst v samotné továrně by to mělo přinést práci i dalším 600 lidem v subdodavatelských firmách.
Už předtím v červnu byla dojednaná obří investice jihokorejského výrobce pneumatik Nexen Tire, který postaví v blízkosti Žatce továrnu, do níž během sedmi let investuje zhruba 23 miliard korun a vytvoří asi 1300 nových pracovních míst. Podle agentury CzechInvest Česko uspělo v boji o tuto investici s Polskem, vyjednávání přitom trvalo déle než rok.
„O probíhajících jednáních s potenciálními investory nemůžeme zveřejňovat žádné podrobnosti. Nicméně významné investice korejských investorů Nexen Tire a Hyundai Mobis z loňského roku jsou příkladem, který táhne, a my evidujeme zájem korejských firem o investování v ČR, zejména v oblasti výroby dopravních prostředků a navazujících sektorů,“ potvrdila Právu mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.