Podle oslovených odborníků se přitom právě změnou jedinečného identifikačního čísla VIN nejčastěji legalizují kradená auta. Podvodníci pak falšují identifikační znaky také při dovozu ojetých aut ze zahraničí, kdy chtějí například snížit stáří vozidla, a navýšit tak jeho cenu.

Duplicitní VIN kódy

Ministerstvo dopravy dosud připouštělo, že duplicitních VIN kódů je v registru sedm tisíc. Jak ale Právu řekl s odkazem na nejnovější analýzy dat zdroj blízký vedení ministerstva, může jich být v databázi ještě o tři tisíce víc.

Drtivá většina duplicitních záznamů se podle expertů týká krádeží a podvodů. „Vybavuji si jeden případ, šlo o starší motocykl, který byl v původním registru registrovaný dvakrát – jednou u nás a podruhé v Praze. Pražský motocykl byl ale kradený a měl vybouchaný VIN, shodou okolností stejný, jako měla motorka registrovaná námi,“ řekla Právu úřednice jednoho východočeského pracoviště registru, která si nepřála být jmenována.

„Policie se s takovýmto druhem podvodů setkala a setkává,“ potvrdil bez bližších informací mluvčí policejního prezídia Tomáš Hulan. V ČR policie zaregistrovala od začátku roku do konce července krádeže 6284 aut a 405 motocyklů, objasnit se jí však zatím celkem podařilo jen 950 případů.

Čísla si zloději většinou vymýšlejí

„Co se týká duplicitních VINů, jsem přesvědčen, že tak 80 procent případů se určitě týká nelegální činnosti,“ poznamenal technik z jednoho pracoviště registru. Jen minimum případů se může podle něj týkat historických chyb a zvláštností, například přidělování speciálních úředních čísel pro přívěsy a vozíky, která se mohla někdy překrývat.

Zloději aut si VIN čísla většinou vymýšlí. „Někdy takový sedmnáctimístný VIN nebyl ve skutečnosti ani vygenerován. Někdy změní jen sedm osm znaků. Zpravidla jde o čísla, která se jim dobře mění – například z trojky udělali šestku nebo osmičku, z jedničky sedmičku, z devítky nulu,“ poznamenal technik.

Luxusní auto i s papíry za 100 tisíc

Otázkou podle expertů je, v kolika případech zloději či překupníci potřebovali pomoc úředníků, případně policistů, neboť starý registr vozidel sice zanášení duplicitních čísel VIN na rozdíl od toho nového umožňoval, podle některých oslovených lidí z pracovišť registru vozidel „je ale také úředníci mohli zpravidla odhalit“.

„Máme informace, že legalizace odcizeného luxusního auta přijde asi na 100 tisíc korun,“ řekl Právu pod podmínkou anonymity šéf firmy, která v minulosti pomáhala tyto podvody odhalovat.

Podle ministerstva dopravy jednou z předností nového centrálního registru aut je, že duplicitu dat už neumožňuje. „Došlo díky němu i k odhalení těchto možných duplicit, pocházejích z doby používání starých databází. V současné době probíhá analýza těchto dat. Jakmile budeme mít relevantní podklady, nevylučujeme ani kontaktování orgánů činných v trestním řízení,“ sdělil Právu Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Krádež zjistili v SRN

Kradená auta se často dostanou k novým, nic netušícím vlastníkům přes autobazary. V Českém rozhlase se minulý týden vyzpovídal muž z Vysočiny, který právě v jednom z nich před 15 lety koupil auto se všemi potřebnými náležitostmi.

Jak se však později ukázalo, bylo kradené. „Po 10 letech jsem chtěl auto prodat a zjistilo se, že někdo přetloukl číslo na VINku. Nedotloukl ale poslední číslo, bylo špatně vidět. Auto, které, jak se nakonec zjistilo, někdo původně ukradl ve Philadelphii, teď bylo neprodejné a autobazar, kde jsem ho kupoval, už neexistoval,“ svěřil se muž.

Jiné auto z bazaru u Prahy, které bylo rovněž v Česku úředně legalizováno, zase zabavili nešťastnému českému majiteli jako kradené policisté na dálnici v Německu. Řidič pak na autobazaru, v němž vůz koupil, vymohl alespoň částečné odškodnění.

Podvodníci to budou mít těžší

Podvodníci by to teď měli mít s legalizací kradených aut těžší. „Nový systém vás dál nepustí, dá hned varování, že zadaný údaj je duplicitní. Ať jde o chybná data či překlepy – teprve po opravě můžete jít v systému dál,“ potvrdila úřednice z východočeského registru.

Právě duplicity a další chybné záznamy v databázi starého registru zpomalovaly na začátku července práci nedostatečně proškolených úředníků, což mělo zajistit přímo ministerstvo dopravy.

„Dodavatelská firma ATS-Telcom, která má velké mezinárodní renomé, měla podle smlouvy de facto jen převést stará data do jí vytvořené funkční aplikace, což se také stalo. Vše ostatní jde na vrub ministerstev dopravy a vnitra, které provozovalo původní registr,“ řekl Právu IT odborník, který měl o přechodu starého registru na nový přehled.

Jak dodal, ATS-Telcom měla podle smlouvy s resortem dopravy proškolit pouze 80 lidí. To, aby s novou aplikací uměly od začátku července pracovat stovky dalších úředníků, už ale mělo zajistit ministerstvo dopravy.

Co je to VIN
Jde o identifikační číslo vozidla (Vehicle identification number), mezinárodně jednoznačný identifikátor motorových vozidel.
Kód, který je tvořen 17 písmeny a číslicemi, bývá zpravidla vyražen na štítku trvale připevněném ke karoserii vozu, nebo je vyražen do karosérie. Ražení VINu se obvykle provádí až po lakování karosérie, kód je umístěn většinou na obtížně dostupné a těžko zaměnitelné části nosného skeletu.
U modernějších vozů je často vyražen hned na několika místech, kromě základního umístění také v průhledu stínícího lemu předního okna i na dalších, nezveřejňovaných místech.