Tržby prodejců aut vzrostly o překvapivých 10,3 procenta. Právě prodej aut je základním kamenem, na kterém české maloobchodní tržby staví. Vývoj v této oblasti vždy ovlivní celkový výsledek.

„Lidé mají největší zájem o malá auta, která se dají pořídit už kolem dvou set tisíc korun a mají malou spotřebu," připomněl analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. Zákazníci tak podle něj logicky reagují na neustále se zvyšující ceny pohonných hmot, a tak poptávka po naftě a benzínu klesá – tržby prodejců pohonných hmot se snížily o 4,5 procenta.

Nákupy přes internet si zachovaly téměř 11procentní tempo růstu. Naopak klesl prodej potravin jak ve specializovaných, tak v nespecializovaných prodejnách.

„Zvýšení DPH začátkem ledna by mohlo maloobchodníkům pomoci v tom, že lidé by se mohli předzásobovat. Část své spotřeby by tedy měli zákazníci urychlit z prvních měsíců na konec roku,“ sdělil analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin.

Nejistá budoucnost

V dalších měsících bude pravděpodobně podle Volfa tlumit větší tržby maloobchodníků především vyšší nezaměstnanost, která bude pravděpodobně ještě navíc dál stoupat.

„V první polovině příštího roku lze očekávat velmi nízký růst maloobchodních tržeb, který se bude průměrně pohybovat kolem nulových hodnot,“ domnívá se analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta s tím, že mírné oživení je možné očekávat v druhé polovině roku. Závisí však na vývoji hospodářské situace v Evropě.