"O tomto adventu vzrostl prodej přibližně o 30 procent v porovnání s běžným víkendem v roce, což představuje obdobný nárůst jako vloni," řekla mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová "Nejvíce vzrostl prodej hraček, elektroniky, oděvů a kosmetiky, z drogerie čisticích prostředků a z potravin surovin na pečení, alkoholu, citrusů a mikulášských cukrovinek," upřesnila.

"Předchozí víkend byl silnější, než ten loňský a tento týden to potvrdil. Pokračuje ten trend, že zákazníci skutečně začali nakupovat na Vánoce," uvedl mluvčí hypermarketů Globus Boris Malý. Lidé podle něj nakupovali především sladkosti pro své ratolesti v souvislosti s Mikulášem, ale také suroviny k výrobě vánočního cukroví. "Plus samozřejmě začaly také dárky, hračky, elektronika," podotkl. Mezi potravinářským sortimentem pak podle něj rostl zájem o vánoční balení piv, či speciální balení čajů.

"Letošní předvánoční prodeje splňují naše očekávání," sdělila mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková. Dobře se podle ní prodává alkohol, když například prodej vína proti loňsku vzrostl o pět procent. "Velkým hitem jsou dárkové balíčky s alkoholem, který se prodává až o 15 procent víc než v minulém roce," poznamenala s tím, že vrcholí prodej čokoládových mikulášských figurek a dalších pamlsků pro mikulášské balíčky.

Nervozita z malých tržeb

Vánoce jsou nejdůležitějším prodejním obdobím v roce. Mezi obchodníky ale letos roste nervozita z toho, zda Češi v předvánočním období nebudou opět méně utrácet. Některé obchodní řetězce proto již v uplynulých týdnech zahájily nové slevové akce, aby předvánoční prodej podpořily. Loni v prosinci maloobchodní tržby klesly meziměsíčně o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta. Letošní výsledky maloobchodu zatím také nejsou příliš optimistické. V září maloobchodní tržby meziročně klesly o půl procenta.

Společnost Médea Research v říjnu provedla průzkum, podle něhož více než čtvrtina Čechů letos kvůli obavám z dalšího zhoršení ekonomické situace hodlá za vánoční dárky utratit méně peněz než loni. Zhruba polovina lidí chce investovat do dárků přibližně stejnou částku, jen pět procent lidí plánuje utratit víc.

Strach z kapsářů

Obchodníci varují, že před Vánocemi roste v prodejnách aktivita kapesních zlodějů. Lidé by proto při nákupech měli být obezřetní. "V předvánočním období se v obchodech pohybuje velký počet zákazníků, čehož bohužel využívají také kapsáři," sdělila Simona Caidlerová z obchodního řetězce Albert, který kvůli tomu společně s policií ve svých prodejnách zahájil osvětovou kampaň zaměřenou na prevenci kapesních krádeží. Její součástí jsou informační plakáty, na nichž policie upozorňuje na nejčastější způsoby krádeží, i informační spoty vysílané v supermarketech a hypermarketech Albert.