Článek
Konkrétní podoba dalších protestů není jasná. Z ankety, kterou mezi nespokojenými piloty provedlo České sdružení dopravních pilotů (CZALPA), vyplývá, že akce jen tak neskončí. Od čtvrteční třiadvacáté hodiny do pátečního dopoledne vyplnilo dotazník na 130 pilotů, tedy více než třetina letců ČSA.
"Otázka pokračování protestů závisí na výsledku dnešního jednání s vedením ČSA," reagoval výkonný sekretář a mluvčí CZALPA Filip Gaspar.
"Podle dohody s vedením společnosti konkrétní výsledky jednání sdružení zveřejní až dnes (v pátek, pozn. red.) po 18:00," dodal s tím, že pokračování protestů jinou formou, než je současné využívání zdravotního volna, není vyloučeno.
Pilotům dochází zdravotní volno
Podle mediální zástupkyně sdružení pilotů Marcely Fialkové může za změnou formy protestů být i omezené množství zdravotního volna, které mohou piloti během roku čerpat. Může jít ale také o klesající efektivitu celého protestu, který ve čtvrtek ochromil zhruba polovinu letů ČSA, zatímco v pátek byly zrušeny jen dva lety.
Českým aeroliniím se pro posílení provozu podařilo pronajmout čtyři letouny od bulharské letecké společnosti Air Via, které by během pátku měly podle mluvčí firmy Hany Hejskové pokrýt deset linek. Nahradí tak dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, který ČSA pomohl ve čtvrtek.
Nečas: ČSA jde o život
Nečas na pátečním mimořádném jednání kabinetu uvedl, že pokud se piloti rozhodli vyřešit problém ČSA tím, že je potopí, není podle něj způsob, jak tomu zabránit.
V nadsázce dodal, že pro kabinet by to byla úleva. Podle něj musí transformace pokračovat, protože národní dopravce se nachází na hraně existence.
Dopravní piloti protestují proti převedení celkem 11 letadel z ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines, která se zabývá nepravidelnou charterovou dopravou. Dochází tím podle nich k vyvádění majetku ČSA a ohrožování jejich působení jako síťového dopravce. S tím nesouhlasí vedení společnosti, které argumentuje tím, že přesun letadel probíhá v rámci stejné skupiny.