V momentě, kdy zákazníci na původ telefonů přišli, využili svého práva do 14 dnů od smlouvy odstoupit a zaslali zakoupený mobil zpět. Vrácení peněz se však již podle časopisu nedočkali. Stejným způsobem obchod „vyřizuje“ i reklamace, kdy zákazník mobil obchodu zašle za účelem jeho opravy. Už jej rovněž nikdy neuvidí.

„Tento obchod však není klasickým případem podvodu na internetu, jeví se nám spíše jako pokus vydělat na prodeji telefonů z šedého dovozu, který se svým majitelům vymkl z kontroly,“ říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest.

Podvodný scénář u jiných obchodů spočívá podle Votočky zpravidla v tom, že obchod vyžaduje platbu předem, ale zboží nedodá a peníze skončí v cizině na nedobytných účtech.

Důvěryhodnost na prvním místě

Takových případů se každoročně objevuje nejvíce právě v období předvánočního nakupování. Souvisí to nepochybně s vysokou poptávkou a časovým tlakem, který na zákazníky působí. Ti se pak žádaný produkt snaží sehnat kdekoli a za jakýchkoli podmínek, třeba i s platbou za zboží předem.

„Zákazníci by se měli mít na pozoru, zvláště když neznámý internetový obchod nabízí jinde již zcela vyprodané zboží skladem a ještě ve vysokém počtu,“ doplnil Votočka s tím, že nepovedená grafika webových stránek a nápadně nízká cena již není hlavním znamením, neboť podvodní prodejci již postupují velice sofistikovaně.

„Jejich stránky vypadají důvěryhodně a jsou schopni si zařídit pozitivní recenze na internetových diskuzích,“ upozorňuje Votočka.