Šetření vyplývá ze skutečnosti, že ČSA by měly být spojeny s Letištěm Praha do jednoho obřího holdingu. Brusel proto zajímá, zda tento krok nepředstavuje narušení hospodářské soutěže a nelegální státní podporu. Komise si chce rovněž prověřit okolnosti, za nichž státní společnost Osinek poskytla tuzemským aerolinkám úvěr ve výši 2,5 miliardy korun, který nakonec stát za ČSA zaplatil.

„Komise musí zajistit, aby se daná společnost na obnovení životaschopnosti spravedlivě podílela a aby byla v konečném důsledku životaschopná i bez státní podpory,“ sdělil eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podpora na záchranu a restrukturalizaci totiž představuje jeden z druhů podpory, jež největší měrou nabourávají hospodářskou soutěž.

Pokud jde o spravedlivý podíl, ČSA mohly teoreticky podle Evropské komise snížit přepravní kapacitu či omezit přítomnost na trhu.

Šetření tohoto typu nicméně trvají v průměru i několik let.