Že je situace skutečně neutěšená, potvrdil ve středu Právu mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. „Odhadujeme, že loni v naší republice zbankrotovalo 15 až 20 procent dopravních firem. Vzhledem k tomu, že tarify mýtného se teď rozhodnutím vlády zvýšily o celou čtvrtinu a motorová nafta je v ČR pátá nejdražší v Evropě, bankrotů meziročně ještě přibude,“ uvedl Felix.

Vyšším zdaněním prý stát přišel o osm miliard

Loňské navýšení spotřební daně uhlovodíkových paliv o korunu mělo přinést zhruba desetiprocentní nárůst předpisu této daně, ovšem ten naopak klesl. Dopravní výkony v dopravě vzrostly v České republice loni ve srovnání s předchozím rokem zhruba o pět procent. Protože je však cena nafty ve většině Evropy nižší, upustila od tankování v ČR nejen tranzitující vozidla, ale i české kamióny. „Smutným výsledkem je, že státní rozpočet přišel o šest až osm miliard korun,“ tvrdí mluvčí Česmadu.

Na otázku, jestli dopravci promítají zvýšené náklady na naftu a mýtné do svých přepravních cen, Felix odpověděl: „Na rozdíl od roku 2007, kdy své ceny zvedla většina dopravců, se to teď podařilo pouze některým z nich. Řada zákazníků o zvýšení ceny nechce ani slyšet a dopravní firmy se bojí, že by přišly o zakázky, kdyby na tom trvaly.“

Vysokou náročnost podnikání v dopravě potvrzuje i viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. „Dopravce nejvíce trápí ceny vstupů, tedy nafty a mýtného. Marže v dopravě se přitom pohybují jen okolo dvou až tří procent,“ řekl ČTK Hanák.

Poněkud lépe jsou na tom někteří mezinárodní expresní přepravci, například TNT Express. „Naším hlavním zaměřením je mezinárodní kusová přeprava, nikoliv vnitrostátní, a to je hlavní důvod, proč se nás zvýšení mýtného dotkne méně než vnitrostátních přepravců. Ceny svým zákazníkům proto teď nezvedneme,“ ujišťuje šéf české pobočky TNT Express Miloš Malaník.