„Považujeme tento krok ze strany vedení za porušení dohody a zásadní problém vzájemné důvěry,“ uvedl Gaspar s tím, že tento systém byl bezprecedentně porušen propuštěním 17 pilotů, mezi nimiž jsou i mnohaletí kapitáni dálkových zaoceánských linek.

Podle Gaspara dlouhodobě osvědčený systém seniority v rámci ČSA bere v úvahu převážně zkušenosti jednotlivých zaměstnanců a délku zaměstnaneckého poměru. Dodržení tohoto principu při výběru pilotů propouštěných pro nadbytečnost, zavedeného v 90. letech a fungujícího u většiny velkých aerolinií, bylo podle něj zásadní podmínkou pro snížení mzdových nákladů u pilotů na konci roku 2009 a bylo zaručeno prezidentem společnosti Miroslavem Dvořákem.

CZALPA zvažuje další kroky

„CZALPA nezpochybňuje nutnost redukce počtu pilotů v souladu se schváleným restrukturalizačním plánem, ale trvá na dodržení zavedeného systému, který byl až do pondělí garantován i managementem,“ uvádí se v prohlášení. Jak pro Novinky uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková, ústní příslib, který platil pro celý loňský rok, vedení společnosti bezezbytku dodrželo.

CZALPA vyzývá ČSA ke stažení předaných výpovědí a k dodržování zavedeného systému, jinak by muselo zvážit další kroky včetně právních.

ČSA se brání nařčení

„Z restrukturalizace ČSA přímo vyplývá i nutnost dosáhnout vyšší efektivity pracovní síly, a s tím i potřeba menšího množství posádek. Každá společnost má přitom právo zvolit si zaměstnance, které pro ni budou pracovat. České aerolinie samozřejmě striktně postupují v souladu s platnou legislativou,“ uvedla pro Novinky Hejsková.

Z ČSA odejde podle mluvčí počátkem letošního roku zhruba 40 pilotů, dalších přibližně 20 využije možnosti pracovat pro společnost HOLIDAYS Czech Airlines.