Podle agentury Reuters tamní vláda zatím pomoc nechce odklepnout, prý si zatím počká, jaký plán na svoji záchranu Opel předloží. Německý ministr pro ekonomiku Karl-Theodor zu Guttenberg v pondělí řekl, že není problémem státu, zda automobilka přežije.

„Plán musí předložit firma. Stát za to nemůže převzít zodpovědnost... Je to krok, který společnost musí udělat ještě před tím, než se do toho vloží stát,“ řekl ministr.

Automobilka patří pod křídla amerického koncernu General Motors. GM byl ještě před rokem největším výrobcem aut na světě. Jenže kvůli globální krizi se dostal do problémů, bez pomoci americké vlády by zřejmě zbankrotoval.

Nyní s sebou strhává i automobilky, které mu patří na evropském kontinentu. Už v pátek oznámila švédská automobilka Saab, že požádá soud o ochranu před věřiteli. GM totiž nemá finance na to, aby do ní investoval, případně se za ni zaručil. Totéž nyní postihuje i Opel.

GM sám musí projít restrukturalizací. Firma tvrdí, že by od evropských vlád potřebovala na podporu svých evropských automobilek šest miliard dolarů.

Nad Opelem se stahují černá mračna

O zásahu státu do podniku pochybuje i druhá největší německá banka Commerzbank  „Roste počet politiků, kteří jsou proti pomoci, protože její účinnost je nejistá. Zároveň by podporou Opelu znevýhodnili ostatní,“ uvedla banka.