Hlavní obsah

Advokát Sokol se brání reportáži, kolik vydělá na pokutách pražského DP

– PRAHA

Na údajně nevýhodné smlouvy, které uzavřel Dopravní podnik (DP) hlavního města Prahy s advokátní kanceláří Brož, Sokol a Novák, upozornila Česká televize (ČT), podle které si právníci nechávají ze soudně vymožených pokut více peněz, než zůstane DP. Advokát Sokol na to reagoval zpochybněním redaktorky Nory Fridrichové, kterou označil za "notorickou černou pasažérku." ČT s tím nesouhlasí, ale redaktorku z tématu stáhla.

Článek

Advokáti nesouhlasí s tvrzením ČT, že smlouva o spolupráci při vymáhání pokut za jízdu na černo je pro DP nevýhodná. Sokol a jeho partneři si stěžovali přímo u ředitele ČT Jiřího Janečka. Redaktorku Noru Fridrichovou obvinili z neobjektivnosti pramenící z toho, že po ní samotné byla šestkrát vymáhána pokuta za cestování MHD bez platné jízdenky.

Celkem musela Fridrichová zaplatit 18 000 korun. "Lze spekulovat o tom, zda ke zpracování tématu paní redaktorku neinspirovalo zaplacení poslední pokuty," uvedli advokáti s tím, že údaje zveřejnili se souhlasem Dopravního podniku.

Mluvčí ČT Martin Krafl uvedl, že prohlášení advokátní kanceláře se netýká podstaty reportáže a útočí na její autorku zveřejněním velmi osobních údajů. ČT proto dá prohlášení posoudit právníkům.

ČT s advokáty nesouhlasí, ale na téma nasadí jiného redaktora

"V souvislosti s fakty v prohlášení dnes ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal rozhodl, že se tématu bude od zítřka věnovat jiný redaktor ČT. Tématu reportáže se budeme věnovat i nadále, ale Nora Fridrichová už na něm pracovat nebude, aby nebyla podezřívána z podjatosti," uvedl v pátek Krafl.

"Nejsem žádný asociální neplatič. Mně je to opravdu líto, stydím se za to a považuji to za svou velikou chybu," vyjádřila se v pátek Fridrichová k tomu, že před šesti lety, kdy studovala na vysoké škole, ji revizor šestkrát chytil při jízdě na černo.

Spolupráce s DP se advokátům vyplácí

Samotná reportáž se týkala spolupráce DP s advokátní kanceláří Brož, Sokol a Novák. Vzájemná smlouva totiž nebyla výsledkem veřejné soutěže, protože v roce 1993, kdy byla uzavřena, ještě neexistoval zákon, který by výběrové řízení nařizoval. Z dalšího zjišťování informací vyšlo najevo, že dopravní podnik dostává ze soudem uložených několikatisícových pokut pouze 950 korun, zatímco Sokol a partneři tři tisíce. Ročně přitom DP předá advokátům 114 000 neplatičů.

"My jsme si to vynásobili třemi tisíci a vyšla nám opravdu veliká suma. Ta nám přišla neúměrná tomu, že Dopravní podnik je městem dotovaný, nemá peníze a zvyšuje jízdné. A vydělává na tom nejdražší, nejprominentnější nebo nejrenomovanější kancelář," dodala Fridrichová.

Podle ČT prověří okolnosti uzavření smlouvy magistrát. Náměstek primátora Rudolf Blažek řekl, že ředitel dopravního podniku do úterý předloží primátorovi zprávu o výhodnosti této smlouvy a jejích právních a ekonomických aspektech.

Smlouvu chce přezkoumat i pražské městské státní zastupitelství. "Není možno vyloučit, že by mohlo dojít k porušení pravidel hospodářského styku nebo porušování povinností při správě cizího majetku," prohlásil mluvčí pražského městského státního zastupitelství Martin Omelka.

Reklama

Výběr článků

Načítám