Hlavní obsah

V Ostravě závodili studenti s autíčky na vodík

– Ostrava
Právo, Denisa Doležalová

Ostravské památkově chráněné Trojhalí bylo od středy do čtvrtka svědkem dramatických závodů Horizon Grand Prix. Dvacet sedm talentovaných středoškolských týmů z celého Česka zde závodilo se svými modely aut na vodík.

Foto: Petr Zátka, Horizon Grand Prix

Modely aut na vodíkový pohon si vlastnoručně vyrobili sami studenti.

Článek

Do světového finále, které se uskuteční tentokrát v Praze od 6. do 8. června v rámci Veletrhu vědy pořádaném Akademií věd ČR, postoupily dva studentské týmy: Motol Speeders z pražské Střední průmyslové školy dopravní a Werk Team 1 ze Střední odborné školy Třineckých železáren. Akce je vyvrcholením vzdělávacího programu, v němž se žáci učí o změně klimatu, možnostech obnovitelných zdrojů a sestavují vlastní model 1:10 auta s vodíkovým palivovým článkem.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

Šestihodinové závody daly studentům zabrat.

„Letos se jede pátý ročník této soutěže. Vyhrává ten tým, který za šest hodin ujede se svým autíčkem nejvíce kol. Kromě toho ale máme i cenu za design a inovaci, za nejúspornější vůz a cenu pro nováčky,“ řekl Právu šéf závodu Václav Bystrianský. Dodal, že Ostravu si pro české finále nevybrali náhodou. „Tohle město a vlastně celý Moravskoslezský kraj mají s vodíkem smělé plány do budoucna. Chtějí se stát u nás prvním vodíkovým regionem. Plánují zavést vodíkové technologie i do městské hromadné dopravy,“ vysvětlil Bystrianský.

Přibývá děvčat a netechnických škol

Uvedl, že letos ho na závodech potěšil nejen zodpovědný přístup školních týmů, ale také to, že v týmech přibývají dívky a netechnické školy. „Roste počet gymnázií, které zdatně konkurují technickým školám. Máme tady i tým z litvínovské školy Humanitas, která má humanitní a ekologické obory,“ líčil Bystrianský.

Foto: Petr Zátka, Horizon Grand Prix

Ostravské Trojhalí bylo od středy do čtvrtku svědkem závodů Horizon Grand Prix.

Litvínovský tým sice závody nevyhrál, ale vedl si velmi dobře. V týmu kromě tří chlapců měl i dvě studentky. „Byla to výzva. Letos jsme s naším vyrobeným autem jeli podruhé a příští rok se stoprocentně vrátíme. Tentokrát se nám dařilo více než vloni, do depa jsme zajížděli jenom kvůli výměně vodíku,“ popisovala osmnáctiletá Kristýna Havlíčková.

Její kolegyně Tereza Benešová má zase lásku k autům v rodině, protože její táta vlastní pneuservis. „Vodík je ekologické palivo budoucnosti. Ještě je u nás málo nabíjecích stanic, ale třeba v Norsku už je v každém městě. Věříme, že to dojde i k nám,“ usmála se studentka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám