Hlavní obsah

Pozor na kruhových objezdech. Někde bude platit i pravidlo pravé ruky

Novinky, mak
Praha

Přednost v jízdě na kruhovém objezdu byla do letošního roku pro většinu řidičů samozřejmostí. Od ledna se pravidla ale změnila. Tam, kde před kruhovým objezdem není značka „Dej přednost v jízdě“, už nemají vozidla jedoucí po kruhovém objezdu automaticky přednost, ale naopak musí dát přednost řidičům, kteří na kruhový objezd vjíždějí. A to může být nebezpečné.

Změna přednosti na kruhových objezdech. Někde budeme dodržovat i pravidlo pravé rukyVideo: Novinky

 
Článek

Automatická přednost autům jedoucím po kruhovém objezdu byla odňata už v roce 2006. Začala sice teoreticky platit i přednost zprava a značka "Kruhový objezd" se v tu chvíli stala jen informací o tvaru křižovatky, ale podle platné vyhlášky vozy na kruhovém objezdu měly přednost i nadále. Značka "Kruhový objezd" totiž musela být současně doprovázena značkou upravující přednost "Dej přednost v jízdě" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě". Nebylo tedy možné „kruháč“ označit jen modro-bílou kulatou značkou.

Značky už před objezdem být nemusí

Od letošního ledna, kdy vešla v platnost nová vyhláška, to ale možné je. Upravovat přednost v jízdě značkami už není u nových kruhových objezdů v Česku povinnost, nýbrž pouze možnost. Samy kraje, obce nebo Ředitelství silnic a dálnic se tak mohou rozhodnout, zda kruhový objezd osadí značkami, či dají přednost pravidlu pravé ruky.

„Tuto novelu vyhlášky navrhlo ministerstvo dopravy. Chtěli jsme tak vyjít vstříc obcím, aby si mohly podle svého rozhodnout, zda kruhový objezd osadí dodatečnými příkazovými značkami, nebo značky neumístí a vystačí si s pravidlem pravé ruky. Například v případě, že se jedná o málo vytíženou komunikaci,“ vysvětlil Novinkám důvody mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

„Vyhláška samozřejmě prošla standardním legislativním procesem. V rámci meziresortního připomínkového řízení se k ní měly možnost vyjádřit Svaz měst a obcí, Hospodářská komora, všechny kraje, Magistrát hl. m. Prahy a samozřejmě všechna ministerstva,“ doplnil Neusar.

Automatická přednost na objezdu? Zapomeňte!

Řidiči přijíždějící ke kruhovému objezdu tak musí bedlivěji sledovat, jakými značkami je přednost na konkrétním objezdu upravena. Pokud narazíme na kruhové objezdy označené pouze kulatou modro-bílou značkou „Kruhový objezd“, musí dát řidiči jedoucí po objezdu přednost v jízdě řidičům přijíždějícím zprava, tedy těm, kteří na objezd teprve vjíždí.

Musí tak předpokládat, že všechny ostatní vjezdy jsou značeny stejně jako ten, po kterém přijeli. Pokud totiž už jedete po kruhovém objezdu, máte jen omezenou možnost zjistit, jak jsou značeny ostatní příjezdy. Pokud by například značku „Dej přednost v jízdě” někdo ukradl, auto jedoucí zprava by do vás mohlo zcela v souladu s předpisy vrazit.

„Zapomeňme na to, že v ‘raném věku‘ kruhových objezdů jsme se setkávali s pravidlem, že přednost má ten, kdo jede po kruhovém objezdu. Nenechme se ani mást pozměněnými formulacemi v prováděcích předpisech. Dnes i dále jednoznačně platí: přijíždíme na křižovatku sice kruhového typu, ale křižovatku. Tudíž se řídíme buď značkou, světelnou signalizací, nebo pravidlem pravé ruky,“ řekl Novinkám mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK ) Petr Vomáčka.

Foto: Novinky

„Motoristé se musí chovat před kruhovým objezdem jako na běžné křižovatce. Buď jim dopravní značka řekne, dej přednost vozidlu na kruhovém objezdu, nebo mám přednost, jelikož jsem přijíždějící zprava,“ doplnil Vomáčka.

Anketa

Jak by podle vás měla být řešena přednost na kruhových objezdech?
Automatická přednost pro auta na objezdu
99,3 %
Značkou povinně upravená přednost pro auta na objezdu
0,3 %
Automatická přednost zprava pro vjíždějící auta
0,3 %
Libovolná úprava na rozhodnutí konkrétních místních úřadů
0,1 %
Celkem hlasovalo 18063 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám