Hlavní obsah

Výrok soudu může nabourat bodový systém, míní expert

Právo, Petr Kozelka

Zásadní změnu v používání bodového systému může přinést verdikt Nejvyššího správního soudu (NSS). Ten totiž konstatoval, že přidělování bodů není jen administrativní opatření, nýbrž trest. A na ten se vztahují principy trestního práva, jak Právu řekl odborník na dopravní delikty Josef Nekvapil.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Ilustrační foto

Článek

Podle něj to zcela mění pravidla pro přidělování a mazání bodů, na stůl se navíc dostala otázka, zda používání bodového systému v některých případech neznamená, že jsou řidiči za jeden přestupek trestáni dvakrát.

„NSS zásadním způsobem otočil, když konstatoval, že body jsou trestem. Bodový systém v současné podobě je tak po verdiktu NSS v mnoha ohledech neúčinný,“ řekl Nekvapil Právu s tím, že na vině je především špatný zákon z roku 2006, který body zavedl.

Změna bodů za telefonování

Soud se zabýval případem řidiče, kterého policisté chytili s telefonem u ucha. Přestupek spáchal v době, kdy za to byl trest tří bodů, jenže než správní orgán o námitkách proti bodům rozhodl, pravidla se změnila a za telefonování se udělovaly už jen dva body. Muž přesto přišel o body tři a po soudních tahanicích mu dal za pravdu až NSS.

„NSS v rozsudku uznal, že když se sníží bodové ohodnocení přestupku, mělo by se to zpětně snížit i u tohoto řidiče. V souladu s tím by pak ale měl také následovat princip zahlazení trestu, který se používá v oblasti trestání, tedy že řidiči by neměli mít v bodovém systému žádné body starší tří let. Dnes v tom systému jsou aktivní body někdy i pět let, což je nepřípustné,“ vysvětlil Nekvapil.

Zásadním problémem ale může být porušení principu, že za jeden skutek nemůže být nikdo trestán dvakrát. Rozšířený senát NSS ve verdiktu uvedl, že bodový systém tento princip neporušuje, podle Nekvapila je ale odůvodnění nepřesvědčivé, ostatně postavily se proti němu i dvě soudkyně ze sedmičlenného senátu.

Dva zákazy řízení za jeden přestupek

Podle experta na dopravní delikty lze na jednoduchém případu dokázat, že bodový systém za určitých okolností trestá řidiče hned dvakrát. „Porušíte zákaz předjíždění, dostanete sedm bodů a roční trest zákazu řízení. Ten si odpykáte a začne vám běžet roční lhůta na odmazání bodů,“ zjednodušeně vysvětluje Nekvapil.

„Před jejím skončením ale překročíte rychlost na dálnici o 50 kilometrů, dostanete pět bodů, půlroční zákaz řízení a navíc máte dvanáct bodů, za což na další rok přijdete o řidičské oprávnění. Jenže za první přestupek jste už jednou o řidičák přišli a za druhý také, přesto máte další trest odnětí řidičského oprávnění na 12 měsíců,“ uvedl Nekvapil.

Podle něho by se mohli řidiči námitkami proti bodům a posléze žalobami domáhat zpochybnění některých bodů. „Podle mě mohou být úspěšní, a pokud jim na základě udělení bodů vznikla i nějaká škoda, mohou se po úspěšné správní žalobě po státu domáhat náhrady vzniklé škody. Není vyloučeno, že pokud by přesvědčili NSS, případně Ústavní soud, že byli skutečně trestáni za jednu věc dvakrát, byl by to zřejmě úplný konec bodového systému v současné podobě,“ dodal.

Ministerstvo dopravy by mělo podle něho rychle zareagovat a novelou bodový systém upravit.

Výběr článků

Načítám