Poslanci ve středu schvalovali novelu zákona o pozemních komunikacích, která umožní zvýšit na vybraných úsecích silnic prvních tříd rychlost o 20 kilometrů v hodině. Rychlost by se zvýšila z 90 na 110 kilometrů v hodině.

Poslanci ale překvapivě odsouhlasili i pozměňovací návrh ODS, který platnost této změny rozšiřuje i na dálnice. Tam by tedy vzrostla rychlost ze stávajících 130 na 150 kilometrů v hodině. Pro zákon jako celek hlasovalo 137 poslanců z celkových 173.

Kde by se mohlo podle ODS jezdit 150 km/h

Kde by se mohlo podle ODS jezdit 150 km/h

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Ťok mírní emoce

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO), který s návrhem nesouhlasil, ale mírní emoce. Poslanci podle ministerstva přijali pouze teoretickou možnost rychlost na dálnicích zvyšovat, ale každé takové zvýšení bude muset resort dopravy odsouhlasit. A to zřejmě bude těžké. „Tyto úseky bude stejně schvalovat ministerstvo dopravy a naše stanovisko není příliš souhlasné,“ naznačil Ťok, jak bude ministerstvo k případným žádostem ŘSD na zvýšení rychlosti přistupovat.

„Myslím si, že nedáváme úplně dobrý precedent, naším záměrem nebylo zvýšit rychlost na dálnicích na 150 kilometrů v hodině,“ prohlásil ministr, podle kterého nejsou české dálnice stavěné na to, aby umožňovaly takto vysokou rychlost.

Během jednání označil zvyšování nejvyšší povolené rychlosti na dálnici ze 130 na 150 kilometrů za rizikové. „Podle našeho odborného stanoviska směrové a výškové vedení dálnice a s tím spojené rozhledové poměry jsou podle státních norem projektování silnic a dálnic navrhovány na dovolenou rychlost 130 kilometrů. Při zvýšené dovolené rychlosti nad 130 km nebudou splněny rozhledy pro zastavení na velké části dálniční sítě, vozidla se budou pohybovat větší rychlostí, než na kterou je zajištěn rozhled pro bezpečné zastavení,“ vysvětlil.

Nepočítá ale s tím, že by se snažil přesvědčit senátory, kteří budou novelu nyní schvalovat. „Nemyslím si to,“ odmítl tuto variantu.

Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/hod

Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/h

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Silnice navržené pro zvýšení rychlosti 110 km/h:
I/7 Chomutov–Křimov
I/11 Ostrava–Šenov,
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary–Ostrov,
I/13 Most–Bílina,
I/13 Bílina–Teplice,
I/14 Liberec–Kunratice,
I/20 Nová Hospoda (R4)–Písek,
I/20 Plzeň, přivaděč k D5,
I/23 Brno, Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5,
I/27 Plzeň–Sukova –Dobřany,
I/34 České Budějovice–Lišov,
I/35 Liberec–Bílý Kostel,
I/35 Olomouc–Křelov,
I/37 Hradec Králové–Pardubice,
I/38 Jihlava, přivaděč k D1,
I/43 Brno, Svitavská radiála,
I/44 Postřelmov, obchvat,
I/48 Nový Jičín–Příbor,
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká,
I/57 Semetín–Jablůnka.