Předseda ANO Andrej Babiš s Prachařem, který je členem hnutí od roku 2012, o jeho angažmá mluvil již o Vánocích, plácli si ale až v pátek. Prachařovo jméno bylo přitom překvapením, mluvilo se o šéfovi Řízení letového provozu Janu Klasovi a hlavně o poslanci ANO Martinu Kolovratníkovi. Tomu ale podle informací Práva přílišná horlivost zhatila šance stát se ministrem.

„Pana Prachaře znám víc než 15 let. Vybudoval rodinnou firmu od nuly, pak ji prodal Francouzům. Je to finančně zabezpečený, seriózní člověk, který dopravě rozumí,“ zdůvodnil v pátek Právu svou volbu Babiš.

Šéf ANO již několikrát kritizoval situaci na ministerstvu. „Resort dopravy je v kolapsu. Nevykupují se pozemky, nic se nestaví. Ministerstvo se chová divně, máme různé signály o korupci,“ řekl před časem s tím, že v souvislosti s projektem D47 „se chystá nějaká prasárna“.

Priorita: registr aut a rozšíření mýtného

Prachař vystudoval Vysokou školu dopravní a spojů v Žilině. Před listopadem 1989 pracoval jako vedoucí údržby dopravy v Přerovských chemických závodech.

Po revoluci založil v roce 1991 firmu Omega Servis, jejíž většinový podíl prodal v roce 2011 francouzské logistické společnosti Group Charles Andre, sám si ponechal 20 procent. Podle Prachaře bude jeho podíl vyplacen letos v co nejkratší době. Firma disponuje flotilou 100 návěsových souprav a 200 cisternových kontejnerů.

Budeme se velmi vážně zabývat parametry výběrového řízení, která vypsal ministr v demisi Zdeněk ŽákAntonín Prachař

Opřít se Prachař bude moci i o zkušenosti ze své činnosti ve sdružení autodopravců Česmad Bohemia, kde působil od roku 1995 do 2011 mj. i dvakrát ve funkci viceprezidenta. V letech 2000 až 2004 byl zase poradcem předsedy podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny. Tím tehdy byl František Vnouček z ČSSD.

„Pokud se stanu ministrem dopravy, budu muset začít důkladnou analýzou stavu tohoto resortu, aby jej bylo možné co nejdříve stabilizovat,“ uvedl v pátek v ČT Prachař.

Za prioritu označil dobudování dopravní infrastruktury a její napojení na evropské sítě, konkrétně se chce zaměřit například na dálnici D1.

Rozšíření mýtného

Podle Prachaře je třeba urychleně řešit zejména výběr nového provozovatele registru vozidel. „Budeme se velmi vážně zabývat parametry výběrového řízení, která vypsal ministr v demisi Zdeněk Žák,“ řekl Prachař.

Přednostně se chce věnovat rozšiřování mýtného systému pro nákladní vozidla a autobusy. Rozšíření poplatků na celou síť silnic prvních tříd schválila vláda začátkem prosince s tím, že konečné slovo bude mít nový kabinet.

Prioritou by měl být ekonomický efekt, uvedl v ČTK Prachař s tím, že mýtné výnosy z těchto komunikací musí být vyšší než náklady na provoz systému. Pokud by tomu bylo naopak, nemá smysl do takového v žádném případě vstupovat, dodal.

Prachař se chce věnovat i ČD Cargo

Na otázku, jestli po čistkách, které na ministerstvu dopravy i v podnicích tohoto resortu provedl Žák, přikročí opět k personálním změnám, Prachař odpověděl: „To je předčasná otázka. Nejprve je třeba sestavit tým, který provede zmíněnou analýzu podniků resortu, a teprve pak se rozhodnu o personálních záležitostech.“

Výraznou pozornost chce Prachař věnovat Českým drahám (ČD). „Tato státem vlastněná akciová společnost je součástí tvrdého konkurenčního prostředí. Máme tady soukromé dopravce a je potřeba se podívat, zda nemůžeme v ČD najít úspory. Řešit je třeba i situaci nákladního železničního dopravce ČD Cargo,“ uvedl Prachař.