"Při psaní textové zprávy se řidič po dlouhých pět sekund nedívá na silnici. Za tu dobu ujede vozidlo při rychlosti 90 km/h vzdálenost odpovídající délce fotbalového hřiště. Co se v té době děje na silnici, řidič vůbec nevnímá," uvedl šéf BESIP Roman Budský.

Podle něj je to problém hlavně mezi mladými řidiči, protože dvě třetiny z nich si myslí, že mohou psát textové zprávy a zároveň bezpečně řídit.

Při telefonování za volantem je řidič ovlivněn, jako by měl přinejmenším 0,8 promile alkoholu v krvi, což odpovídá více než dvěma panákům čtyřicetiprocentního destilátu.

Problém jsou i sociální sítě

Výzkumy přitom ukázaly, že z pohledu míry rozptýlení je prakticky shodné i telefonování s pomocí sad hands-free. To totiž funguje odlišně než hovor s dalšími lidmi v autě. Zatímco při komunikaci ve voze spolucestující zpravidla reagují na případné nebezpečné situace a přestávají mluvit, partner na druhé straně telefonu hovoří neustále.

Díky chytrým telefonům navíc řidiči mnohdy za volantem sledují i dění na sociálních sítích. Například v Británii to přiznává každý pátý motorista.

"Používání moderních komunikačních zařízení za volantem se celosvětově začíná jevit jako výrazný fenomén negativně ovlivňující úroveň bezpečnosti silničního provozu. Jeho dopad na statistiky nehod spojených se smrtelným či vážným zraněním začíná být srovnatelný s vlivem alkoholu či drog," dodal v tiskové zprávě BESIP.

Používání mobilů při řízení se věnovali odborníci z americké Virginia Polytechnic Institute and State University. Zjistili například, že pokud řidič vytáčí telefonní číslo, je pravděpodobnost nehody téměř třikrát vyšší. U řidičů kamiónů je to ještě zhruba dvakrát nebezpečnější. Pokud pak řidič kamiónu píše SMS, zvyšuje se pravděpodobnost havárie dokonce třiadvacetkrát.