Článek
Částečná uzavírka metra může trvat i několik dnů, řekl v pondělí na tiskové konferenci ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek. Hladina Vltavy totiž nemá v nadcházejících hodinách výrazněji klesat. Informaci po jednání krizového štábu potvrdil i zastupující primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Podle něj není jasné, kdy bude Vltava kulminovat.
Zatím ji vodohospodáři upouštěním z vltavské kaskády drží na stále stejném průtoku kolem 2800 metrů krychlových za sekundu. Podle původních informací přitom měla Vltava dosáhnout kulminačního bodu dnes odpoledne.
Krizový štáb se znovu sejde v 19:00. Pokud by měla hladina Vltavy dále stoupat, bude jednání v 16:00, řekl Hudeček. Další vývoj podle něj není možné odhadovat. Bude záležet na tom, kolik bude přitékat vody z Berounky a Sázavy a kolik bude třeba upouštět z vltavské kaskády. „Srážky se budou ale spíše zvyšovat,“ uvedl. Navíc Orlická přehrada je už téměř naplněná.
Metro nahradily přecpané tramvaje a autobusy
Obsazenost autobusů nahrazujících metro na lince C v pondělí činila v průměru 90 procent. U tramvají X-A a X-B, které rovněž nahrazovaly části zavřené podzemní dráhy, byla místy ještě vyšší, a to přesto, že intervaly byly co nejkratší. Radnice opakovaně vyzývá, aby lidé nejezdili do centra Prahy auty. Do městské dopravy se ale cestující občas nevešli.
„Když metro přiveze několik set lidí, může nastat špička, hrot,“ připustil Jan Cibulka z řízení provozu dopravního podniku (DP). Podle něho by v takovém případě měla být operativně nasazena záloha.
Náhradní dopravu nasadil podnik po zkušenostech z roku 2002 tam, kde metro podjíždí řeku, a v jejím okolí. Podle šéfa DP Milana Křístka se postupovalo podle povodňových plánů. Podnik nasadil 50 autobusů a 60 tramvají. Ty se občas štosovaly na křižovatkách, dopravní policie ale zde měla zařídit preferenci hromadné dopravy před tou individuální.
Některé tramvajové linky zrušené
Autobusová linka X-C, která z Kobylis jezdí až na stanici Pražského povstání, měla interval 1,5 minuty. Kvůli nasazení tramvají X-A a X-B DP zrušil některé pravidelné tramvajové linky. Šlo o linky 2, 4, 5, 6, 8, 14, 17, 24.
Podle mluvčího DP Petra Vorlíčka se předpokládá, že schéma MHD, jak se v pondělí zažilo, potrvá do odvolání nebo do případného uzavření mostů. DP musel operativně řešit i zatopení trati v Modřanech. Znamenalo to vymyslet nové autobusové spojení směrem k části metra C.
Povodňové plány pro metro se po katastrofě před 11 lety měly značně zlepšit, vstupy do podzemí byly ohrazeny. Přítomnost vody v tunelech hlídala čidla. DP během dne tvrdil, že se žádná neobjevila. „Až kdyby byl průtok ve Vltavě 3500 kubíků za sekundu, začaly by se uzavírat hermetické uzávěry, ale to se nepředpokládá,“ popsal povodňový plán Křístek.
Jízdenky platné i v rychlících
DP také vyzýval, ať lidé více využívají vlaky. Do Uhříněvsi a na Smíchov jezdily vlaky z hlavního nádraží každou čtvrthodinu. DP se domluvil s Českými drahami, že i v rychlících platí jeho jízdenky.
Některé pravidelné příměstské vlaky ale voda vyřadila. Šlo například o trať přes Vrané nad Vltavou do Jílového. Přerušena byla i trať v okolí Sázavy.