Hlavní obsah

Hasič musí umět improvizovat. Podívejte se na simulovanou železniční nehodu

Novinky, Marika Konárková
Praha

Osobní automobil zaklíněný pod vlakem, zásah jednotky drážních hasičů a vyprošťování posádky vozu - tak vypadala čtvrteční simulovaná nehoda na odstavném nádraží Praha-Jih v Michli. Praktická ukázka, která prověřila hasiče Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) při zásahu, se uskutečnila v rámci Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech.

Praktická ukázka zásahu hasičských záchranářůVideo: Novinky

 
Článek

Trať před stanicí Hasičského záchranného sboru SŽDC v Michli posloužila k nácviku modelové situace simulující srážku vlaku s autem. Na svou nepozornost doplatil řidič, v tomto případě figurant, osobního vozidla, který najel na přejezdu do vagónu. Za zvuku sirén vyrazila ihned k nehodě jednotka drážních hasičů, která  zajistila místo události, poskytla první pomoc a vystřihlaí zraněného z vozu.

„Při simulované nehodě zasahovalo osm hasičů s technickým vozidlem na železniční nehody a standardní hasičskou cisternou CAS 20. Demonstrováno to bylo tak, že řidič utrpěl zranění krční páteře a středně těžká zranění. K nehodám typu, který jsme simulovali, vyjíždíme asi čtyřicetkrát do roka,“ popsal zásah velitel jednotky pražských drážních hasičů Václav Mlejnský.

Žádný zásah nejde hladce

Hasiči si musí při zásahu vždy poradit a improvizovat. Přesvědčili o tom při situaci s hořící Škodou Favorit, která byla druhou simulovanou ukázkou. Auto pohltily plameny a jeden z pětice hasičů zjistil, že je problém s hadicí.

„Neexistuje zásah, který je bez chyby a jde hladce. Ve svém průběhu se stále mění, nastávají různé situace. Dnes jsme mohli vidět zásah, kdy hasič narazil na ucpanou proudnici. Hasič nemůže hadici zahodit a odcházet se slovy, že se mu to nepovedlo, musí si poradit jinak. Vždy musí dovést zásah ke zdárnému konci,“ přiblížil práci hasičů velitel směny Jan Zach.

Simulovaný požár Škody FavoritVideo: Novinky

Mezinárodní den bezpečnosti na železničních přejezdech vyhlašuje UIC (Mezinárodní železniční unie) od roku 2009. Cílem této každoroční akce je upozorňovat širokou veřejnost na problematiku železničních přejezdů a apelovat na dodržování pravidel bezpečného chování na nich. Na většinu neukázněných řidičů platí právě názorná ukázka tragických následků těchto nehod.

„Díky osvětě a těmto předváděcím akcím, počet nehod klesá. Přesto si myslíme, že je stále vysoký počet mrtvých, který ročně dosahuje několika desítek. Jsou to případy, kdy lidé na přejezdech umírají zbytečně. Z 99,9 procenta je příčinou nepozornost řidiče, cyklisty nebo chodce,“ vysvětluje generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Brzdná dráha vlaku je jeden kilometr

Brzdná dráha vlaku, který jede 160 kilometrů v hodině, je jeden kilometr. Strojvedoucí nemá šanci bezprostředně před překážkou zastavit, a to si zřejmě neuvědomuje řada řidičů, kteří podle Koláře dělají stále stejné zásadní chyby.

„Řidič vjede na přejezd v době, kdy svítí červené výstražné světlo na signalizačním zařízení, nebo se snaží objet závory. U přejezdů zabezpečených výstražným křížem se špatně rozhlédne a projede těsně před vlakem. To jsou nejčastější scénáře, které většinou předcházejí železničním nehodám.“

Loni zemřelo na českých železnicích 26 lidí, v roce 2011 to bylo o 8 osob více. Stav k letošnímu 31. březnu je 9 mrtvých. Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech je jednou z hlavních priorit Správy železniční dopravní cesty.

Miliardy na bezpečnost přejezdů

„Každým rokem vkládáme do zvýšení bezpečnosti na přejezdech stovky miliónů korun. V následujících dvou letech půjde o téměř dvě miliardy korun,“ řekl k připravovaným investičním akcím Kolář.

Za tyto prostředky se kompletně zmodernizuje zhruba 400 přejezdů po celém území České republiky. SŽDC v České republice spravuje 8070 železničních přejezdů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám