Vědci zachytili stopy po nejsilnější explozi hvězdy od velkého třesku

Nashville

Astronomové našli stopy po největší explozi hvězdy od velkého třesku. Představuje je nově objevená třída extrémně dlouhých záblesků gama paprsků. O převratném zjištění informovali tento týden na Huntsvillském symposiu o paprscích gama v Nashvillu, uvedl deník Los Angeles Times.

Astronomové odhalili největší explozi hvězdyVideo: NASA

„Myslíme si, že jsme opravdu objevili nový druh výtrysku paprsků gama, a přirozeným vysvětlením je, že vznikly ze zhroucení hvězdy, o jakém se dříve nemluvilo,“ řekl britský astronom Andrew Levan z Warvické univerzity v Coventry.

Výtrysky gama paprsků jsou nejjasnějšími explozemi ve vesmíru a většinou doprovázejí zhroucení extrémně hmotné hvězdy, která se promění v černou díru.

Dosud vědci evidovali jen dva typy emisí gama paprsků: krátké, většinou do dvou sekund, a dlouho trvající, obvykle 20 až 50 sekund, ale někdy i několik minut.

Družice Swift, kterou vypustila NASA v roce 2004 s cílem zachycovat aktivity ve vesmíru projevující se emitováním velkých množství energie, ale zachytila nový typ výtrysků, které trvaly i hodiny, řekl Bruce Gendre z francouzského Národního centra pro vědecký výzkum.

První takový výtrysk GRB 101225A v mlhovině Andromedy zaznamenala sonda  na Vánoce v roce 2010. Vědci si původně mysleli, že paprsky byly vyzářeny, když kometa nebo asteroid dopadl na neutronovou hvězdu, neboť neznali vzdálenost této události. Když ale použili Hubbleův vesmírný teleskop a teleskop v chilské observatoři Paranal spolu s teleskopem Gemini na Havaji, ukázalo se, že jde o sedm miliard světelných let, což znamená, že muselo jít o velmi silnou emisi, když září tak jasně v takové dálce.

Podobné podivné jevy byly zdokumentovány ještě dvakrát. Podle vědců vycházejí z masivních modrých superobřích hvězd, které jsou tisíckrát větší než naše Slunce a mají průměr stovek miliónů kilometrů, uvedl Levan. Těžší jsou ale jen dvacetkrát než Slunce. Gama paprsky vyzáří při kolapsu.