V současné době je z původních jednatřiceti soch na Karlově mostě už jedenáct kopií. A další přibydou. „Část soch, které jsou vytesány z pískovce, začíná dožívat. Po třech stech letech končí jejich životnost a začínají se rozpadat. Jsme schopni je opět zpevnit, ale protože na mostě by případný pád kusu sochy mohl znamenat velké riziko, některé se postupně nahrazují kopiemi z nového kamene,“ uvedla vedoucí úseku restaurování a veřejné plastiky Galerie hl. m. Prahy Petra Hoftichová.

Sousoší Kosmy, Damiána a Krista by se ale na most mělo vrátit v originální podobě. V tuto chvíli se ho snaží zachránit akademický sochař a restaurátor Jiří Kačer v ateliéru kousek za Prahou. Jeho přesnou polohu nechce ovšem prozradit, aby tak sochy ochránil před možnými vandaly.

Sochy sem byly z mostu dovezeny v roce 2009 a během restaurátorských prací učinil Kačer několik nepříjemných zjištění. Jedna ze soch má prasklinu, která jí téměř odděluje hlavu od těl. Prasklina u druhé vede od ramene až k hrudníku. I přesto Kačer věří, že sochy dokáže ošetřit natolik, aby se mohly vrátit na Karlův most.

Stát ovšem budou na novém podstavci. „Ten původní byl natolik zničený, že jsme museli vytvořit kopii. Zjistili jsme, že na podstavce se používaly druhotné kameny, které už dříve sloužily například jako materiál pro studnu,“ říká Kačer. Nový podstavec můžete už teď na Karlově mostě vidět, pokud půjdete z Malé strany. Jde o první artefakt na levé straně mostu.

Na mostě chybí další dvě sochy i s podstavci

Při procházce přes Karlův most zjistíte, že na jeho pilířích chybí i další dvě sochy. Jde o sochu sv. Vincence Ferrerského a sv. Františka Borgiáše. Obě v tuto chvíli čekají na začátek výběrového řízení, ve kterém by měl být vybrán sochař, který zhotoví jejich kopie.

“Je to opravdu komplikovaná záležitost, zásady výběrového řízení nám nařizují, abychom se řídili především nejnižší navrženou cenou. Někteří zájemci ovšem mohou svoji práci podcenit, aby zakázku získali, a hrozí tak, že neodvedou dostatečně kvalitní práci. Osobně bych byla ráda, kdyby zakázku získal ověřený člověk, na kterého se můžeme spolehnout,“ říká Hostichová.

Sochy na Karlově mostě hrály zářivými barvami

Původní vzhled soch na Karlově mostě by byl pro mnohé dnes šokující. Umělci tehdy sochy velmi rádi natírali barvami. „Naši předkové se barev rozhodně nebáli. Naopak. Sokly pod sochami byly do růžova, samotné sochy pak připomínaly mramor a artefakty jednotlivých postav zářily zlatou barvou,“ vypráví Hostichová.

Existují dochované účty, které dokládají nákupy barev, které v té době stály dokonce více než práce sochařů. Barva tak ale kolikrát skryla nedokonalosti a praskliny kamene, teprve po jejím odstranění se dalo zjistit, jak na tom sochy skutečně jsou.