Jak Novák upřesnil, žadatelé jsou všichni Češi, ale v celkové požadované sumě je přesto i 60 000 forintů a 2800 eur.

Zřejmě za neuskutečněné zahraniční cesty, které tito lidé kvůli nemožnosti zaregistrovat včas své vozidlo nemohli uskutečnit.

Na vyřízení žádostí má MD půl roku

Na dotaz, kolik žádostí splňuje všechny náležitosti, Novák odpověděl: „Všechny potřebné doklady máme od 33 žadatelů a ti ostatní je musí ještě doplnit. Na vyřízení žádostí máme 180 dnů, ale budeme se snažit to zvládnout dříve.“

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) se finančních náhrad za výpadky registru a vícepráce úředníků dočkají i města a obce. Musí ale napřed vyplnit dotazník, do něhož vypíší, jak dlouho registr nešel, kolik úředníků se registracemi zabývalo a jaké mají průměrné platy.

Dobeš už dříve ujistil, že peníze na tyto náhrady se v rozpočtu MD najdou. Jak ale v pátek prohlásil stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec, Dobeš by se neměl schovávat za svůj úřad a bez řečí zaplatit ze své vlastní kapsy náhradu škody všem, kteří se kvůli registru dostali do potíží.

„To, že byly tisíce lidí obtěžovány kvůli nefunkčnímu systému, je čistě Dobešova vina, vždyť chyb a manažerských selhání bylo na MD víc než dost. Nevypsání výběrového řízení, podivná firma bez zkušeností pověřená vývojem nového registru či spuštění naprosto neodzkoušené verze,“ vyčíslil Chovanec.

Registrovalo se o 80 procent méně aut

Zpackaný rozjezd nového registru podrobil kritice i Svaz dovozců automobilů. V červenci bylo totiž v České republice kvůli kolapsům registru zaregistrováno pouhých 2208 ojetých vozidel, o osmdesát procent méně než ve stejném loňském měsíci.

Ministerstvo dopravy ujišťuje, že kolapsy se už opakovat nebudou. Přiznává však, že registr vozidel je i po měsíci provozu stále pomalý, na což si stěžují úředníci registračních pracovišť. Navíc přetrvávají problémy s chybnými daty uloženými v databázi, které se musí ručně přepisovat. Podle ministerstva by problémy měly být odstraněny do konce září.