Kvůli další ráně, kterou utrpělo už tak problematické cestování Prahou pro vozíčkáře, se rozhodli jak handicapovaní tak ti, kteří se bijí za jejich práva, vystrojit smuteční průvod.

Symbolický pietní akt za uzavření výtahu zahájili v úterý v půl jedenácté dopoledne v ulici M. D. Rettigové nedaleko Národní třídy, kde se sešli smuteční hosté oděni v černém a za tklivých tonů basy položili k tubusu výtahu květiny a zapálili svíčky. Nechyběl ani náhrobní nápis, který označoval datum zrození, tedy 6. května 2011 a datum 10. července 2012, které zde symbolizovalo úmrtí, tedy uzavření výtahu.

Po proslovech se celý průvod vydal k nejbližší bezbariérově přístupné stanici na trase B, tedy na Florenc. Jenomže tam měli v úterý vozíčkáři také smůlu.

Teď mi nezbývá než doufat, že bude výtah na Florenci fungovat. Nebude-li, nevystoupím. Až na Vysočanské.Karolína Chloubová

„Bezbariérová zařízení na obou stanicích jsou v těchto dnech mimo provoz. Takže tvrzení, že budou muset vozíčkáři urazit vzdálenost maximálně tři kilometry, též není tak úplně pravda. V tuto chvíli budou muset vystoupit buď na Vysočanské, nebo na Nových Butovicích,“ prohlásil Erik Čipera z občanského sdružení Asistence, které průvod zorganizovalo.

Nic podle něj nevyřeší ani dopravním podnikem avizované nasazení maximálního množství bezbariérových tramvají na tudy projíždějících linkách, protože právě u výtahu, kde je zastávka Lazarská, se vystupuje do vozovky, takže ji vozíčkáři nemohou využít.

Smuteční průvod.

Smuteční průvod.

FOTO: Petr Horník, Právo

Ve smutečním průvodu jela na vozíku i Karolína Chloubová, která studuje na Pedagogické fakultě, kam to měla od výtahu ze stanice Národní třída doslova pár metrů.

„Teď mi nezbývá než doufat, že bude výtah na Florenci fungovat. Nebude-li, nevystoupím. Až na Vysočanské. Druhá možnost je Smíchovské nádraží, ale tam máte štěstí, když vás plošina vyveze dál, než do půlky. Už jednou se mi stalo, že jsem na přednášku kvůli poruše výtahu, dorazila s dvouhodinovým zpožděním,“ svěřila se s nástrahami hromadné dopravy studentka.

Dopravní podnik terčem kritiky

Handicapovaní cestující se zlobí na dopravní podnik i magistrát jak kvůli dvouletému uzavření stanice Národní třída, tak kvůli stále se nezlepšující situaci pro cestování vozíčkářů v metropoli.

„Vedení Prahy se v minulosti zavazovalo každý rok zpřístupnit vozíčkářům jednu až dvě stanice metra. Pan primátor se před volbami dokonce oháněl tím, že do osmi let by mohlo být metro zcela přístupné. Chápeme, že chybí finanční zdroje, ale dnes je to tak, že se neplánuje nic a situace se ještě zhoršuje,“ zlobí se Čipera.

Dopravní podnik však podle mluvčí plánuje postavit bezbariérové přístupy do čtyř stanic v průběhu tří let. „V rámci dodatečného bezbariérového přístupu starších stanic se počítá s realizací ve stanici Můstek v březnu roku 2014, ve stejném období na Andělu, rovněž na I.P. Pavlova a na Palmovce, která by mohla být zpřístupněna imobilním lidem v roce 2015,“ cituje z plánu Krásenská.