Hlavní obsah

Starostové chtějí změnit trasu Pražského okruhu, má vést podél metropole

– Praha

Jedenáctka starostů apeluje na ministerstvo dopravy, aby přehodnotilo trasu části pražského okruhu, kterou ještě zbývá postavit. V otevřeném dopise adresovaném ministru dopravy Pavlu Dobešovi (VV) navrhují, aby okruh spíše kopíroval obvod metropole a nezasahoval do území jejich městských částí. Jejich návrh je podle nich ekologicky, technicky, ale i finančně šetrnější.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

Alternativní trasu okruhu starostové představili na čtvrteční tiskové konferenci. Okruh by se podle jejich představ měl zcela vyhnout například území Černého mostu, Bohnic či Běchovic.

"Často jsme vnímáni jako brzda výstavby okruhu, ale tak to úplně není. Víme, že je třeba okruh vystavět a ulevit tak přetíženému Spořilovu, ale starou trasou by se jen problém přesunul o kus dál," řekla běchovická zastupitelka Petra Šubrtová. Spolu se starosty další diskuzi o konečné podobě obchvatu prosazují i iniciátoři Petice za rozumný okruh, kterou podpořila většina z dotčených městských částí.

Existují již tři návrhy

Autorem nové varianty okruhu je Milan Strnad, kterého starostové oslovili spolu s iniciativou Za rozumný okruh Prahy a sdružením Auto*Mat. Jeho návrh lemuje okraje metropole a z části se protíná s další variantou okruhu, kterou vypracoval Středočeský kraj a která je již zanesena v územním plánu středních Čech. Na vnější pražský obchvat tak v současné chvíli existují již celkem tři návrhy.

Foto: ČTK, Novinky

Ilustrační mapa pražského silničního okruhu

Podle Strnada je jeho trasa sice o 15 kilometrů delší než původní plán okruhu, který vznikl v 60. letech, ale paradoxně by mohl vyjít levněji, a to až o desítky miliard korun.

"Nelze efektivně realizovat zastaralé plány, které vznikly za úplně jiných podmínek," míní projektant. Hlavní nevýhodou starého plánu je podle něj nejen propojení transitní a místní dopravy, ale také výstavba v zalidněných či chráněných oblastech, která je náročnější, a tím pádem i dražší. "Plán města počítá s tím, že jeden kilometr vyjde na 1,5 miliardy korun. Náš návrh by byl o zhruba 50 procent levnější," dodal Strnad.

Stavět se začne nejdříve za dva roky

Na dostavbu severozápadní části obchvatu nicméně v současné době nejsou finance. Podle nedávno schváleného rozdělení investic hlavního města Prahy magistrát počítá jen s dostavbou tunelového komplexu Blanka. Praha na něj ze svého rozpočtu vyhradila 4,84 miliardy korun. Také ministr Dobeš před časem naznačil, že nepočítá s tím, že by se s dostavbou začalo dříve než za dva roky.

Hlavní silniční síť v metropoli tvoří vnitřní Městský okruh a vnější Pražský okruh, které má propojit sedm radiál. V provozu je zhruba polovina z celkové délky obou okruhů a všech radiál. Celková délka vnějšího pražského okruhu má být přes 80 kilometrů. Dokončena je nyní jeho jižní část, tedy necelá polovina. Poslední dokončený úsek dlouhý 23 kilometrů vyšel stát na více než 18 miliard korun bez DPH.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám