Hlavní obsah

Nález vraku nacistické stíhačky oslavili doutníkem

Právo, Miroslav Homola
Telnice

Doutníkový tabák zavoněl v sobotu na návrší posečeného obilného lánu mezi obcemi Telnice a Otmarov na Brněnsku. Milovníci vojenské historie oslavili završení úspěšného hledání sestřelené německé stíhačky Messerschmitt Bf-109. Výrazně pomohli pracovníkům Moravského zemského muzea, kteří pátrání po německém letadle iniciovali.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Trosky motoru z vraku letadla

Článek

Díky zkušenostem hledačů a výborné paměti místního rodáka, který pád letadla viděl na konci války, když mu bylo 17 let, se motor stíhačky našel v přesně zaměřeném výkopu asi půl metru pod povrchem.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Vrak letadla našli heldači v obilném lánu.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Hledači při vykopávání vraku letadla.

„Dobře jsem to tady tehdy znal, měli jsme zde pole a to letadlo padlo prakticky před mýma očima za zády muže, který zde tenkrát oral,“ popsal někdejší vzdušný souboj, ve kterém nad německou zvítězila sovětská stíhačka, pamětník Ladislav Kořalník. Ten se zajímá o historii a je kronikářem obce Telnice.

Podle historika Vlastimila Schildbergera z Moravského zemského muzea byla stíhačka sestřelena mezi 11. a 20. dubnem 1945 při posledních bojích o Brno.

Pilot sestřeleného letounu tehdy údajně stačil vyskočit. Telničtí mladíci našli na místě u vraku vysílačku, kterou si schovali.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Trosky motoru z vraku letadla

Foto: Miroslav Homola, Právo

Nález vraku oslavili nálezci doutníkem.

„Motor a další případně nalezené součástky vyčistíme, ošetříme. Pak půjdou do depozitáře, ovšem je velmi pravděpodobné, že budou také vystaveny,“ řekl historik Novinkám.

Hledači mimo dvanáctiválce Daimler Benz DB 605, který měl obsah 35,7 litru, hmotnost 765 kilogramů a výkon 1700 koňských sil a při běžném letovém provozu spotřeboval 450 litrů benzínu na hodinu letu, našli i chladič a mnoho dalších součástí.

V hledání v okolí nálezu však ještě pokračují kvůli možnosti nálezu zbraní stroje. „Ty však obvykle sami Němci u sestřelených letadel i na konci války demontovali a odváželi,“ uvedl historik.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám