Hlavní obsah

Bohatí by měli platit pokuty až 150 tisíc, navrhuje Bárta

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) předloží ještě na jaře vládě návrh, aby bohatí řidiči platili za přestupky mnohonásobně vyšší pokuty než ostatní motoristé. Právu to v pondělí potvrdil mluvčí ministerstva dopravy (MD) Jakub Ptačinský.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Vít Bárta (VV)

Článek

„Návrh této novely zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích právě prošel meziresortním připomínkovým řízením. Teď budeme mít měsíc na to, abychom vypořádali připomínky a materiál předložili vládě. Je reálné, že do parlamentu návrh novely poputuje již v červnu,“ sdělil Ptačinský.

Ve hře čtyři varianty

Pokuty se mají ve správním řízení stanovovat buď podle měsíčního příjmu řidiče, jeho ročního daňového přiznání, kubatury vozidla, nebo aktuální hodnoty auta, v němž bude přestupek spáchán. Dosáhnout by mohly až 150 tisíc korun.

„Která z těchto čtyř variant v definitivním návrhu novely bude, se rozhodneme až na základě připomínek z meziresortního řízení. Vybereme tu nejpřijatelnější a politicky nejlépe průchodnou variantu,“ informoval Ptačinský.

Má jít o citelný postih pro každého

Jak už dříve zdůraznil Bárta, je potřeba, aby agresivita za volantem byla trestána maximálně přísně a pokuta byla pro každého citelná, tedy i pro bohatého člověka. Zalepila by se tak nynější mezera v motoristické legislativě, kdy je řidič za vážný přestupek postižen buď jen mírnou pokutou, anebo rovnou vězením.

Ministr dopravy ovšem připouští, že prosadit to ve vládě a parlamentu nebude vůbec jednoduché.

„Pro celou ODS jsou pokuty podle výše příjmů naprosto nepřijatelné. Před zákonem si přece musejí být všichni rovni,“ říká bývalý ministr dopravy Petr Bendl (ODS). A premiér Petr Nečas (ODS) už loni na podzim označil tuto Bártovu snahu za nesmysl.

Telefonovat v autě zakázáno nebude

Do řad odpůrců takové právní úpravy se nyní začlenil i Automotoklub ČR. Naopak místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach považuje pokuty podle příjmů za zajímavý pokus. „Ministr Bárta ale musí prokázat, že je to v praxi použitelné,“ uvedl Škromach.

Ještě větší odpor než pokuty podle majetku vzbudil další Bártův návrh, aby se striktně zakázalo jakékoli telefonování za jízdy, tedy i přes handsfree.

„Od úplného zákazu telefonování jsme už po připomínkách odborné veřejnosti upustili,“ ujistil Právo Ptačinský. Do novely se to tedy nedostane.

Anketa

Podle čeho by se měly stanovovat pokuty pro řidiče?
Podle měsíčního příjmu řidiče
53,2 %
Podle jeho ročního daňového přiznání
1,5 %
Podle kubatury vozidla
0,9 %
Podle aktuální hodnoty auta, v němž bude přestupek spáchán
2,3 %
Pokuty by měly být paušálně pro všechny řidiče i auta stejné
42,1 %
Celkem hlasovalo 22208 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám