V Národní galerii by měla být pro veřejnost vystavena v březnu. Do té doby budou díla Alfonse Muchy rozvinuta, vypnuta a případně zrestaurována. Novinářům to po vyložení krabic s plátny řekl ředitel Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka. Vedení Moravského Krumlova ale s přesunutím části díla do metropole nesouhlasí a chce díla zpět.

"Budeme čekat, až plátna naberou optimální teplotu, a následně budou rozvinuta a vypnuta na kovové konstrukce, tak jak byla vypnuta v Moravském Krumlově. Potom restaurátoři provedou kontrolu těchto pláten," řekl Bufka. Dodal také, že díla snad budou v dobrém stavu, i když podle všeho nebyly v Krumlově podmínky pro plátna ideální. Převoz prý přišel na 200.000 až čtvrt milionu korun.

Pět pláten je složeno ve dvoraně Veletržního paláce

Pět pláten je složeno ve dvoraně Veletržního paláce

FOTO: Michal Doležal, ČTK

"Vedení Moravského Krumlova se stěhováním pěti děl zásadně nesouhlasí. Máme v rukou dva posudky, které říkají, že jejich přesun není vhodný. Nic nebránilo tomu, aby byla rozvinuta na zámku," řekl však v úterý ČTK krumlovský starosta Tomáš Třetina (TOP 09). Po případném zrestaurování by krumlovští chtěli plátna vrátit, s jejich vystavením v krumlovském zámku se počítá ještě v letošní turistické sezoně. Na tom se Třetina domluvil v uplynulých dnech i s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS), jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD) a také s ministrem kultury Jiřím Besserem (TOP 09).

Jediným úterním dramatem tak byl spor o vjezd nákladních aut do Moravského Krumlova. Špatná vozovka komunikace je proti dalšímu ničení chráněna zákazem vjezdu těžkých aut a to bylo důvodem, proč se auta k zámku nedostala.

Příjezd epopeje do Národní galerie

Příjezd epopeje do Národní galerie

FOTO: Petr Janiš, Právo

Pracovníci Galerie Hlavního města Prahy (GHMP) se asi nepoučili z podzimního zážitku, kdy ze stejného důvodu se do zámku nedostal jimi objednaný jeřáb.

Nakonec jedno nejtěžší auto zůstalo před branami města a dvě menší mohla vjet do zámku. Jejich řidiči ale cestou znovu ignorovali dopravní značení, strážníci městské policie ze spektra možností řešení přestupku sáhli jen po domluvě.

Nemůžeme ohýbat zákony a bránit odvozu, tvrdí starosta

“Nemáme jak bránit odvozu epopeje, vymýšlet partyzánštinu nelze. Jako představitel města nemůžu ohýbat zákony, jak se mi zlíbí,” řekl starosta. V prohlášení městská rada vyjádřila protest proti převozu na nevhodných cívkách způsobem ohrožujícím plátna.

Příjezd epopeje do Národní galerie

Příjezd epopeje do Národní galerie

FOTO: Petr Janiš, Právo

“Převoz děláme standardním způsobem v klimatizovaných bednách,” popřel pochybnosti ředitel GHMP Milan Bufka. Za klimatizované bedny označil dřevotřískové boxy, v nichž “klimatizací” byla izolační fólie. První bubny s epopejí tam putovaly ještě za mrazu.

Drobnými naschvály, jako bylo zatarasení průhledu z vyhrazeného místa pro novináře se pracovníci galerie a stěhovací firmy snažili zkomplikovat život novinářům.

Drobnými naschvály, jako bylo zatarasení průhledu z vyhrazeného místa pro novináře, se pracovníci galerie a stěhovací firmy snažili zkomplikovat život novinářům.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

Jinou odpověď dal Bufka. “Úplně takto to není. To musí být ještě předmětem politické dohody představitelů Prahy a Moravského Krumlova. Není jasné, jestli se plátna vrátí, ale vyloučeno to není,” řekl. “Pan Bufka je zaměstnancem magistrátu, tak věřím, že když rada a primátor mu dají pokyn k odvozu pláten, že jej splní,” reagoval Třetina.

Muchovi dědici chtějí blokovat další převoz

Ani galerie ale ještě nemá vyhráno. “Podali jsme u Obvodního soudu pro Prahu 1 návrh na dodatečné projednání dědictví po Alfonsi Muchovi,” řekl Roman Koucký právní koncipient kanceláře, zastupující Johna a Geraldinu Muchovy. “Klienti nebudou blokovat převoz pláten, protože by mohlo dojít k jejich nevratnému poškození,” dodal. Přesto je přesvědčen, že Praha pochybila.

Rozdělení kolekce je v rozporu se zákonem o památkové péči. I v případě, že by důvodem rozdělení byla oprava, je podle právníka zapotřebí souhlasu ministerstva, které v tak krátké lhůtě nebylo možné zajistit.

Jeřáb přeložil plátna epopeje oknem do beden

Jeřáb přeložil plátna epopeje oknem do beden

FOTO: Milan Vojtek, Právo

“My jsme včera (v úterý, pozn. red.) obeslali pražského primátora i ředitele galerie Bufku výzvou, aby epopej nestěhovali a práce udělali v Moravském Krumlově. Dva posudky znalců, podotýkám soudních znalců, hovoří, že se jim tady nic nestane. Totéž nelze říci o Veletržním paláci. Máme stanovisko pracovníka pražské galerie, který již v roce 1999 označil jeho prostory za nevhodné pro epopej,” řekl Koucký.

Plátna prohlédnou odborníci

Do Prahy prvních pět pláten Muchovy epopeje dorazilo přesně v 17. hodin a cesta z Moravského Krumlova trvala přesně tři hodiny.

Pražští galeristé se obávají o stav obřích obrazů. „Spíš než svinutí jim mohlo uškodit zaplombování místnosti, která se od října nevětrala,“ řekla Právu Petra Hoftichová z Galerie hlavního města Prahy. Obrazy v dřevotřískových obalech stěhováci umístili do Malé dvorany Veletržního paláce, kde mají po prozkoumání jejich stavu viset.

Slovanská epopej

Slovanskou epopej tvoří kolekce dvaceti obřích pláten, které Alfons Mucha vytvořil za osmnáct let. Začal v roce 1910 a na obrazech zachytil témata ze slovanské mytologie a výjevy z českých dějin. Dílo odkázal Praze, ovšem s podmínkou, že plátna budou vystavena ve zvlášť postavených prostorách, aby vynikla jejich monumentálnost. Rokem 1950 se datuje rozhodnutí o zpřístupnění díla na zámku v Moravském Krumlově. Převezly se, ale protože zámek užívala armáda, lidé je mohli vidět až od roku 1963. Na zámku zůstala i po prodeji společnosti Incheba. Pavilon pro epopej není dodnes vystavěn.