„Pan profesor je nestorem české ekonomie, významným člověkem ovlivňujícím celá desetiletí hospodářskou politiku a vůbec náš veřejný život,“ řekl Klaus ve středu při předání Zlaté plakety Komárkovi. „Přeji mu, aby nadále zůstal aktivní,“ pronesl pak na adresu významného levicového ekonoma.

Klaus přitom zdůraznil, že Zlatou plaketu uděluje výhradně vynikajícím osobnostem, které vybočují z průměru. Komárek označil ocenění za projev prezidentovy laskavosti. „Pan prezident projevil velkou laskavost,“ uvedl. Zažertoval přitom, že vybočuje z průměru „tím druhým směrem“.

Komárek váhal, zda ocenění přijmout

Ocenění od Klause navíc Komárek označil za symbol tolerance a smíru. „Velmi si toho vážím, vidím to jako projev tolerance a smíru, ke kterým se člověk dlouho dopracovává," uvedl Komárek. Varoval před hašteřením v politice, místo toho by podle něj měla panovat spolupráce a klidná diskuse. Klaus podotkl, že Zlatá plaketa je právě výrazem jejich „nehašteření“. Komárek od prezidenta nedostal jenom medaili, ale také květinu.

Podle Klause levicový ekonom původně váhal, zda má medaili přijmout. Komárek ale vysvětlil, že nelze snižovat symboly, kterých si lidé váží. „Sice nemám nejlepší vztah k medailím, ale člověk urazil za osmdesát let kus vývoje, musí se naučit úctě k lidem, slušnosti, určité velké toleranci a nemůže samozřejmě ze své nějaké vnitřní rebelie snižovat symboly, kterých si většina lidí váží," prohlásil.

ČSSD podle Komárka degenerovala

Komárek je od roku 1991 členem ČSSD. V 60. letech na Kubě radil známému revolucionářovi Ernesto Che Guevarovi, před listopadem 1989 pak vedl Prognostický ústav ČSAV, ve kterém pracoval i Klaus. Stal se jednou z výrazných tváří sametové revoluce a místopředsedou první polistopadové vlády premiéra Mariány Čalfy.

I v současnosti je Komárek činný, po volbách například představil analýzu faktického neúspěchu ČSSD. Míní, že ve volbách stranu bezprostředně poškodil její předseda Jiří Paroubek, který se stal všeobecně negativní postavou. Hlubší příčinu volebního propadu vidí Komárek v tom, že ČSSD degenerovala v tuhý direktivní manažerský aparát, který dává hlavní důraz na marketing a všechno podřizuje volebnímu vítězství a uchopení moci.